سومین روز اعتصاب هفت‌تپه: تیراندازی هوایی برای متفرق کردن کارگران

به گفته کارگران، کارفرمای خلع‌یدشده و حامیان دولتی، امنیتی و حکومتی او تلاش دارند تولید را مختل و کارگران را عصبی کنند تا فضا را متشنج و امنیتی جلوه دهند.

پنجشنبه ۱۳ خرداد، در سومین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت تپه که از ابتدای سال ۱۴۰۰ حقوق نگرفته‌اند، نیروی انتظامی تلاش کرد کارگران را با اعمال خشونت متفرق کند و اقدام به تیراندازی هوایی کرد.

هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ رای دادگاه به خلع ید از مالک خصوصی هفت‌تپه اعلام شد. بلافاصله حق آبه هفت‌تپه به شدت کاهش یافت. این در حالی است که کارفرمای خصوصی شرکت در پنج سال گذشته تدابیر لازم برای کاهش مصرف آب را انجام نداده و برنامه‌های لازم مانند تعبیه پمپ‌ها، لایروبی مسیر‌های آب و لایروبی کانال‌های گلی را اجرا نکرده است.

مدیر امور کشاورزی نیشکر هفت تپه در ارتباط با کاهش حق آبه این شرکت به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است: «هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع شرکت هفت تپه به کشت نیشکر اختصاص یافته که فقط ۳۰ درصد این مزارع آبیاری و شرایط بحرانی ایجاد شده است. در حالی که باید هر ۹ روز یکبار آبیاری می‌شدند هر ۳۰ روز یکبار آبیاری شده‌اند.»

او میزان خسارت به نیشکر هفت تپه را نابودی بیش از ۴۰۰ هزار تُن شکر برآورد کرده و افزوده است ادامه این وضعیت، «خطر نابودی، ورشکستی و بیکاری بیش از پنج هزار نفر از کارگران این منطقه را در پی خواهد داشت».

علاوه بر کاهش حق آبه، دستمزد کارگران نیز از ابتدای سال پرداخت نشده و به گروگان گرفته شده است. کارگران معتقدند کارفرمای خلع‌یدشده و حامیان دولتی، امنیتی و حکومتی او تلاش دارند تولید را مختل و کارگران را عصبی کنند و فضا را متشنج و امنیتی جلوه دهند.

حدود ۳۰۰ تن کارگر بخش کشاورزی نیشکر هفت تپه که از سه شنبه ۱۱ خرداد، دست از کار کشیده‌اند، امروز نیز در محوطه شرکت تجمع کردند. اتحادیه آزاد کارگران به نقل از یک کارگر هفت تپه نوشته است ماموران انتظامی با اقدام به تیراندازی تلاش کردند کارگران را به بیرون شرکت بفرستند «تا بتوانند با امنیتی کردن مسئله هم اقدام به برخورد با‌ کارگران نمایند و هم موضوع را به نفع کارفرما تغییر دهند».

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار بازگشت به کار کارگران اخراجی، بازگشت شرکت به دولت و اداره آن تحت نظارت کارگری‌اند.

«ستاد انتخاباتی هیچ شخصی نیستم»
همزمان با اخلالگری مالک خلع‌شده نیشکر هفت تپه و حامیان او، جناح اصولگرای حکومت و در راس آن‌ها ابراهیم رئیسی، در تلاش است خلع ید از کارفرمای خصوصی هفت‌تپه را به نام خود بنویسد و با پشتیبانی دروغین از کارگران، دستاوردهای آنان را مصادره و خرج تبلیغات انتخاباتی کند.

در همین زمینه، برخی نمایندگان مجلس، و دانشجویان بسیجی می‌کوشند بر اعتراضات کارگران موج سواری کنند. خبرگزاری فارس از ساخت فیلم «مستند نیشکر‌های تشنه» توسط بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز خبر داده است که به نوشته این رسانه نزدیک به بسیج، به بی‌آبی مزارع نیشکر هفت تپه پرداخته و چند کارگر نیز به بیان مشکلات خود می‌پردازند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در ارتباط با این تلاش‌ها، در بیانیه‌ای با عنوان «انتخابات ریاست جمهوری و صندوق رای، ربطی به ما ندارد»، بر استقلال این نهاد تاکید کرده است «ما ستاد انتخاباتی هیچ شخصی نبوده و نیستم». سندیکا از «دولت، کارفرما و صاحبان سرمایه چه در قدرت و چه خارج از قدرت» مستقل است و دنباله روی جناح‌های حکومت نیست.

در بیانیه این تشکل تاکید شده است: «ما مستقل عمل کرده‌ایم، بر روی پاهای خود ایستاده‌ام، گرسنگی کشیدیم، اخراج و زندانی شدیم، مورد تهدید و توهین قرار گرفتیم، اما بدون توهم به این و آن، رو به جلو گام برداشتیم و باورمان به نیروی طبقاتی کارگران هر روز بیشتر و بیشتر شد. نه زندان، نه اخراج، نه تهدید و نه تطمیع نتوانسته است ما را از صف کارگران و فرودستان جامعه جدا کند».

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۴ ژوئن ۲۰۲۱