ترودو: کلیسای کاتولیک مسئولیت مرگ ۲۱۵ کودک بومی را بپذیرد

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از کلیسای کاتولیک خواست با پذیرفتن مسئولیت خود در کشته شدن ۲۱۵ کودک بومی در مدرسه‌ای در غرب این کشور اسناد این مدارس را منتشر کند.

نخست‌وزیر کانادا در نشستی خبری از کلیسای کاتولیک خواست، مسئولیت خود را در رابطه با کشته شدن ۲۱۵ کودک بومی که بقایای اجسادشان در گورهای بدون علامت در یک مدرسه شبانه‌روزی سابق تحت سرپرستی کلیسا پیدا شده: بپذیرد.

جاستین ترودو واتیکان را فراخواند تا اسناد مربوط به این مدارس را منتشر کند و در این رابطه “گام بردارد.”

در اواخر ماه مه مقام‌های کانادایی از کشف بقایای اجساد ۲۱۵ کودک در داخل یک مدرسه شبانه‌روزی سابق در شهر غربی کملوپس که از یک قرن پیش برای ادغام جمعیت بومی این کشور ایجاد شده بود، خبر دادند.

ترودو گفت: «کلیسا در مورد مباحث کلیدی مانند عذرخواهی و درخواست بخشش سکوت اختیار کرده است.»

او از رهبران مذهبی به خاطر تأخیر در افشای سوابق مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی تحت اداره کلیسا انتقاد کرد.

او در سخنان خود در این نشست خبری هشدار داد که اگر مقام‌های کاتولیک موفق به انتشار اسناد نشوند، دولت کانادا می‌تواند به “اقدامات شدیدتری” دست بزند.

ترودو افزود: «من به عنوان یک کاتولیک عمیقا از موضعی که کلیسای کاتولیک در حال حاضر و طی سال‌های گذشته اتخاذ کرده مأیوس شده‌ام.»

این کودکان دانش‌آموزان مدرسه‌ای مسکونی در کملوپس بریتیش کلمبیا بودند که در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

ترودو پس از انتشار خبر کشف بقایای اجساد این کودکان همچنین در توییتی نوشت که “این خبر دلخراش یادآوری شرم‌آوری از اشتباهاتی تاریخی است که هنوز هم تکرار می‌شود”.

دلیل مرگ این کودکان هنوز روشن نیست. مدرسه شبانه‌روزی کملوپس یکی از بیش از صد مرکز آموزشی تحت اداره دولت و نهادهای مذهبی کانادا در فاصله سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۶ است.

هدف از دایر کردن این مدارس جداسازی کودکان بومی از فرهنگ و خانواده‌های خود و گرویدنشان به دین مسیحیت بود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۵ ژوئن ۲۰۲۱