رقابت بر سر گرانی؛ قیمت برنج و سیب زمینی هم مانند مرغ افزایش یافت

بررسی‌های انجام شده در بازار مواد غذایی نشان می‌دهد که برخی از اقلام مانند برنج، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و مرغ که نقش اصلی در سفره مردم را بازی می‌کنند، نسبت به سال گذشته و حتی در مقابسه با ماه پیش گران‌تر شده‌اند.

به نوشته تجارت نیوز و به نقل از آخرین گزارش مرکز آمار ایران، هر کیلو برنج درجه یک ایرانی در اردیبهشت ماه امسال به طور متوسط حدود ۳۶ هزار تومان فروش رفته، در حالی که حداقل قیمت ۳۰ هزار و حداکثر آن تا ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال گذشته هر کیلو از همین نوع برنج ۲۵ هزار تومان و در فروردین امسال با افزایش ۱۰ هزار تومانی به طور متوسط تا ۳۵ هزار تومان فروش رفته است که این تغییر نشان می‌دهد نسبت به ماه قبل ۱.۹ و در مقایسه با پارسال ۴۴.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

این افزایش قیمت تنها شامل برنج ایرانی نمی‌شود. برنج وارداتی که در اردیبهشت سال گذشته قیمت هر کیلوی آن حدود ۱۲ هزار تومان بوده است، در فروردین امسال با افزایش دو برابری به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. بر این اساس، برنج خارجی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل ۰.۶ و در مقایسه با پارسال ۱۰۶ درصد گران شده است.

همچنین، رئیس اتحادیه بارفروشان درباره قیمت صیفی‌جات و میوه گفت که به دلیل صادرات و تمام شدن فصل برداشت قیمت سیب‌زمینی و گوجه فرنگی در برخی مناطق افزایش داشته است.

به گفته مصطفی دارایی‌نژاد قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی که تا یک ماه پیش ۱۵۰۰ تومان بود حالا در واحدهای صنفی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. بهای هر کیلوگرم سیب‌زمینی از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۹ هزار تومان رسیده است.

به گزارش ایلنا، در حالی که فروشگاه‌ها قیمت مرغ را بر روی شیشه خود ۲۴۵۰۰ تومان اعلام می‌کنند، اما خریداران هنگام مراجعه برای خرید، با قیمتی در حدود ۴ هزار تومان بالاتر مواجه می‌شوند. به نظر می‌رسد این کار برای فرار از مواجهه با مأموران تعزیرات است.

فروشنده‌ها می‌گویند چون مرغ را گران می‌خرند، نمی‌توانند آن را ارزان‌تر و به قیمت مصوب بفروشند.

پیش‌تر و در همین رابطه، مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ضایعات مرغ اظهار داشت جوجه و فیله مرغ گران شده و همین مسئله باعث شده مصرف جوجه و فیله کمتر و تقاضا برای اسکلت و سنگدان مرغ رو به افزایش باشد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ ژوئن ۲۰۲۱