دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز دوشنبه ۱۷ خردادماه، جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله در مقابل دادگاه شهرستان کارون، تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شهرستان شوش، شماری از سهامداران صرافی کریپتولند در مقابل ساختمان دادسرای جرائم اقتصادی در تهران، شماری از مربی‌های پیش دبستانی ایذه مقابل استانداری خوزستان واقع در اهواز، جمعی از ساکنان روستای منصوره از توابع دهستان حسینی شادگان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان و تنی چند از کارگران شرکت آبفای اهواز در مقابل دفتر ساختمان اداره کل آبفای خوزستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان خواستار رسیدگی به مطالباتشان از جمله برداشت پول و رمزارزهای خود هستند.

تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله در کارون
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله در مقابل دادگاه شهرستان کارون واقع در استان خوزستان تجمع کرد.

بر اساس این گزارش، حدود یک هفته است که کارگران شهرداری کوت عبدالله دست از کار کشیده‌اند.

کارگران نگران عدم پرداخت مابه‌التفاوت‌ها و معوقات مزدی خود هستند و به گفته‌ی یکی از این کارگران، علاوه بر عیدی و سنوات سال قبل که پرداخت نشده، معوقات به صورت علی‌الحساب به حساب کارگران واریز شده (یک بار سه میلیون و خرده‌ای و بار دیگر چهار میلیون تومان) و مشخص نیست چه زمانی قرار است مابه‌التفاوت پرداخت شود.

آن‌ها می‌گویند ماه‌هاست که دستمزد کامل و به موقع نگرفته‌ایم.

در عین حال، این کارگران حدود یک هفته است که دست کار کشیده‌اند و خواستار مشخص شدن زمان پرداخت مابه‌التفاوت‌ها هستند؛ در این مدت، تعدادی از کارگران بازداشت شده‌اند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گویند: بازداشتی‌ها نمایندگان ما بوده‌اند و ما خواستار آزادی آن‌ها هستیم.

شهردار در ارتباط با عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران می‌گوید: کارگران حمل زباله و رفت و روب ۲ و نیم ماه طلب دارند و همچنین یک عده ۸۰ نفری ۳ ماه طلب دارند.

همچنین این کارگران منکر ادعای مقامات در خصوص بازداشت کارگران به دلیل درگیری شخصی هستند و می‌گویند: نمایندگان ما با شکایت خود مقامات بازداشت شده‌اند و مساله این است که می‌خواهند فرافکنی کنند و مطالبات ما را به حاشیه بکشانند؛ آیا عادلانه است که در این بحران کرونا و گرمای هوا، زباله‌های مردم را جمع کنیم اما چندین ماه در انتظار دریافت مطالبات مزدی خود بمانیم؟!

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر، ۹ کارگر منطقه ۳ شهرداری اهواز در پی اعتصاب و اعتراض به عدم دریافت مطالباتشان بازداشت شدند.

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه در شوش
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

بر اساس این گزارش و بنابر گفته کارگران این واحدصنعتی، جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان شوش با حضور اعضای شورای کارگری و با همراهی تعدادی از کارکنان برگزار شده است.

جلسه شورای تامین که بیش از یک ساعت به طول کشیده، پیرو اعتراضات چندروزه کارگران بخش کشاورزی برای رسیدگی به وضعیت بی‌آبی مزارع نیشکر و افزایش حقابه تشکیل شده است.

کارگران هفت تپه با بیان اینکه مشکل بی‌آبی با وجود تاثیری که وضعیت بحرانی مزارع زیر کشت مجتمع کشت و صنعت هفت تپه بر سرنوشت آن‌ها دارند، گفتند: در این جلسه از چند نفر از اعضای شورای کارگری دعوت به عمل آمد تا با همراهی فرماندار به اهواز سفر کنند تا از نزدیک پیگیر مشکلات بی‌آبی هفت تپه باشند.

کارگران تصریح کردند: در سال جاری میزان حقابه‌ای که شرکت تامین آب برای مزارع نیشکر هفت تپه در نظر گرفته است، ۹ الی ۱۰ متر مربع در ثانیه است که کفایت نمی‌کند.

از قرار معلوم مسئولان شهرستان برای افزایش این میزان حقابه با توجه به وسعت مزارع زیر کشت هفت تپه تا ۱۵ متر مربع در ثانیه موافق کرده‌اند، اما در حال حاضر با مخالفت مدیر شبکه آبیاری روبرو هستیم.

در عین حال امکان برداشت دو متر مربع آب از رودخانه همجوار وجود دارد که در صورت موافقت مدیر شبکه آب‌رسانی میزان حقابه هفت تپه به ۱۷ متر مکعب افزایش می‌یابد با این حال امکان نجات مزارع سرسبز علارغم همه مشکلات وجود دارد.

تجمع مربیان پیش دبستانی در اهواز
به گزارش عصر جنوب، امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، شماری از مربی‌های پیش دبستانی شهرستان ایذه مقابل استانداری خوزستان واقع در اهواز تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان می‌گویند از مهرماه ۱۳۹۷ از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه ابلاغ خود را بعنوان مربی پیش دبستانی دریافت کرده‌اند و در طول این چند سال بصورت رایگان و با صرف هزینه‌های رفت و آمد، خطرات جاده و حوادث غیر مترقبه و بخصوص هزینه سنگین بیمه دست و پنجه نرم کرده‌اند.

گفته می‌شود این معلمان ماه هاست با برگزاری تجمعات مختلف خواستار تعیین تکلیف خود هستند.

تجمع ساکنان روستای منصوره در شادگان
به گزارش عصر ما خوزستان، امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، جمعی از ساکنان روستای منصوره از توابع دهستان حسینی شادگان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این افراد در اعتراض به قطعی مکرر و افت شدید آب در این روستا صورت گرفته است.

تجمع کارگران شرکت آبفای اهواز در این شهر
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، شماری از کارگران شرکت آبفای اهواز در مقابل دفتر ساختمان اداره کل آبفای خوزستان دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران آبفای اهواز در خصوص مطالباتشان گفت: حدود ۳۰۰ کارگر شاغل در شرکت آب و فاضلاب اهواز هستیم که به عنوان تلمبه‌چی (اپراتور ایستگاهای آب و فاضلاب)، اپراتورسبتیک (واحد پیش تصویه) و کارگر انشعابات تحت نظارت پیمانکاران مختلف در مناطق مختلف شهر اهواز مشغول به کار هستیم.

او با بیان اینکه از اسفند ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم و در عین حال مطالباتی به عنوان مابه‌التفاوت حقوق ۵ ماهه نخست سال گذشته از کارفرما طلبکاریم، افزود: بی‌توجهی به مطالباتمان باعث شده هر چند روز یکبار گروهی از کارگران در واحدهای مختلف مقابل ساختمان نهادهای مختلف دولتی دست به اعتراض صنفی بزنند.

این کارگر با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود همکارانش در آبفای اهواز گفت: تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده است مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند، بلکه در عمل می‌توانند به عاملی برای تهدید امنیت شغلی کارگران تبدیل شوند.

وی افزود: ما کارگران با روزی ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آب و فاضلاب اهواز به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف برایمان ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

این کارگر در پایان گفت: سالهاست پیگیر وضعیت شغلی‌مان از مسئولان آبفای اهواز هستیم، اما تاکنون آن‌ها تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی ما را بیشتر می‌کند زیرا جدا از مشکل ناکافی بودن مزد، در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار، در مقاطعی حق بیمه ما بطور کامل پرداخت نشده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۸ ژوئن ۲۰۲۱