با حکم دادگاه انقلاب؛ اسماعیل گرامی به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شد

اسماعیل گرامی، فعال کارگری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. آقای گرامی در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر و به تازگی ابلاغ شده، آقای گرامی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

جلسه بازپرسی پرونده اسماعیل گرامی صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در خصوص اتهاماتی از جمله “اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع غیرقانونی” در شعبه دوم بازپرسی اوین برگزار شده بود.

اسماعیل گرامی در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹، همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان در کشور، تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک روز بعد آزاد شد.

او مجددا در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین منتقل شد. اسماعیل گرامی نهایتا در تاریخ ۱۹ فروردین ماه به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شد و تاکنون در این زندان به سر میبرد.

خانم روح زاد، همسر اسماعیل گرامی پیشتر در خصوص تداوم بازداشت وی گفت: بارها به دادسرای اوین مراجعه کردم ولی اجازه دیدار با بازپرس پرونده را ندادند و هر بار دست خالی برگشتم. بیست و ششم اردیبهشت طی تماس تلفنی همسرم اعلام کرد که قرار بازداشت به وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان تبدیل شده و تاریخ این دستور بازپرس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. وقتی با تهیه مدارک و سند لازم به دادسرای اوین مراجعه کردم تا مراحل اداری انجام شود، با این پاسخ رو به رو شدم که پرونده به دادگاه ارسال شده و حدود دو هفته طول می‌کشد.”

خانم روح زاد با بیان اینکه همسرم ۶۷ سال سن دارد و تنها هدفش پیگیری حقوق صنفی خود و همکارانش بوده؛ نسبت به سلامتی او ابراز نگرانی کرد و گفته بود: اسماعیل گرامی وضعیت جسمی مناسبی ندارد؛ امیدوارم هرچه زودتر آزاد شود و به خانه بیاید.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱