ساختار ایرادی ندارد، منتها…

سپیده قیاسوند

علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه اول خرداد، در جمع گروهی از دانشجویان، ساختار قانون اساسی حکومت اسلامی را «خوب» و «فاقد ایراد» توصیف کرد ولی گفت: «این ساختار را باید کم ‌و زیاد کرد».
او همچنين در پاسخ به یکی از دانشجویان که از او پرسید «آیا کمبودها در ادارهء کشور به ساختار برمی‌گردد یا به کارگزاران؟» گفت: «ساختار قانون اساسی خوب است. البته ساختارها می‌توانند تکمیل شوند و نواقص‌شان برطرف شود؛ مثلاً یک روز مجمع تشخیص نداشتیم و امروز داریم. در همهء ‌نظام‌ها همین است. بنابراین ساختار ایرادی ندارد منتها باید کم و زیادش کرد».
اما آیا قانون اساسی، با ساختاری که بر بنیاد اسلام و منافع امت اسلام پایه ریزی شده، و در آن بویی از حقوق و منافع انسانی و ملی به مشام نمی رسد، به راستی ساختاری «بی ایراد» دارد؟ يا آیا با چند کم و زیاد کردنِ جزئی ایرادهایش برطرف می شود؟
مگر شعار «خانه تکانی در چهارچوب قانون اساسی» و دست بردن در بعضی مفاد آن، از دیدگاه های اصلاح طلبانهء محمد خاتمی در «حماسهء دوم خرداد» هم نبود؟ حماسه ای که بد نیست، امروز در تولد بیست و دو سالگی اش، یادی هم از آن بکنيم:
حماسهء ورشکستهء دوم خرداد، با ایدئولوژی اصلاحاتیِ غیرممکن خود، با رؤیای دستیابی به یک جامعهء مدنی و قانون‌مدار، و رسیدن به آزادی، عقل سالاری، دوری از تحجر و توجه ویژه به نیازها و مشکلات جوانان در سایه ی مردم سالاری دینی!، متولد شد و البته طرفداران این حماسه از دوم خرداد ماهِ سالِ ۱۳۷۶ تا به امروز، همانند مادری که مرگ فرزندش را باور ندارد، همچنان نوزاد مُردهء خود را با خود حمل می کنند. اکنون اين امر مسلم را همگان دانسته اند که دستیابی به آزادی و دوری از تحجر، با قانون اساسی متحجر و بی ضابطهء اسلامی ایران، هیچ گونه سنخیتی نداشته و نخواهد داشت. و اکنون هم آیا می توان، با سخن گفتن از امکان چند کم و زیاد کردن، آن هم بصورت جزئی در قانون اساسی حکومت اسلامی، کمبودهای عمیق اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برطرف نمود؟
پاسخ روشن است اما البته شاید منظور علی خامنه ای از کم و زیاد کردن ها در قانون اساسی، تبدیل رادیو به «رادیان» و تلویزیون به «تلویزان» در بندهای چهل و چهارم و یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی باشد! که در آن صورت ضروری است ايشان را  هرچه زودتر کت بسته تحويل تيمارستان داد.

سوم خرداد ۱۳۹۸ – ۲۴ مه ۲۰۱۹