خاموشی نیروگاه اتمی بوشهر به‌دلیل «نقص فنی»

نیروگاه اتمی بوشهر، تنها نیروگاه تولیدکننده برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در ایران، به‌دلیل «نقص فنی» به‌طور موقت خاموش شد.

سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۳۰ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «به‌دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک‌روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه به‌طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد.»

در این بیانیه توضیح و جزئیاتی درمورد «نقص فنی» مذکور ارائه نشده، اما آمده است که «ظرف چند روز آینده» پس از رفع نقص فنی، نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برق ایران خواهد پیوست.

پیش از این بیانیه، شرکت توانیر نیز در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه درمورد «لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق» منتشر کرد، نوشته بود «به‌دلیل تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر که تا آخر هفته به طول می‌انجامد»، محدودیت‌هایی در تولید برق ایجاد شده است.

غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، عصر یکشنبه در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «اضطراری» از مدار خارج شده است. به گفته او، خروج این نیروگاه از مدار، به‌معنی کاهش یک‌هزار مگاواتی تولید برق در ایران است.

این کاهش تولید درحالی است که پیش از آن هم شبکه برق ایران در هفته‌های گذشته به‌دلیل بالا رفتن دما و افزایش مصرف، با کمبود مواجه و شهروندان در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر با خاموشی‌های گسترده و مکرر روبه‌رو شده‌اند.

در فروردین‌ماه سال جاری، محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، گفته بود که به‌دلیل مشکل در تأمین و انتقال ارز برای تهیه ملزومات نیروگاه اتمی بوشهر، ممکن است در سال جاری، تولید برق این نیروگاه متوقف شود.

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر اورانیومی است که در کشور روسیه تولید و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران فرستاده می‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱