وزیر آموزش و پرورش ترک تحصیل سه میلیون دانش‌آموز را انکار کرد

وزیر آموزش و پرورش ایران می‌گوید آمار جاماندن سه میلیون دانش‌آموز از تحصیل در دوره کرونا «نادرست» است و «جفا به آموزش و پرورش».

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران یکشنبه ۳۰ خرداد گفت اخبار مربوط به ترک تحصیل سه میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته را قبول ندارد.

هفته قبل روزنامه همشهری به نقل از علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گزارش کرده بود سه میلیون دانش‌آموز که بیشتر آنها کودکان یا نوجوانانی هستند که یا به ابزار هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی ندارند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که در آن‌جا دسترسی به اینترنت ممکن نیست، از گردونه آموزش خارج شده‌اند.

با آغاز همه‌گیری کرونا در ایران از اسفند ۱۳۹۸ مدارس غیرحضوری شد و دانش‌آموزان و معلمان مکلف به استفاده از نرم‌افزار شاد. از همان آغاز مسئولان دولتی و کارشناسان غیردولتی هشدار دادند مجازی شدن آموزش موجب ترک تحصیل کودکانی که به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی ندارند، خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش تا به حال رقم دقیقی از دانش‌آموزانی که به دلیل نداشتن تبلت، گوشی هوشمند یا دسترسی نداشتن به اینترنت به ناچار ترک تحصیل کرده‌اند، اعلام نکرده است اما به گفته کاظمی کمی بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز از جمعیت ۱۵ میلیونی دانش‌آموزان عضو شبکه شاد هستند و حدود سه میلیون نفر هم امکان استفاده از این نرم‌افزار را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش پس از گذشت چند روز اظهارات معاون خود را رد کرد و گفت: شاید برخی گوشی و تبلت نداشتند اما به شکل حضوری آموزش دریافت کردند.

آموزش حضوری برای دانش‌آموزان محروم از گوشی هوشمند یا اینترنت به مناطق محروم و دور افتاده محدود ماند. مناطقی که تحت پوشش شبکه اینترنت قرار نداشتند و معلمان خرید خدمت پس از طی مسافت‌های طولانی به محل تدریس می‌رسیدند.

وزیر آموزش و پرورش بدون اینکه دانش‌آموزان محروم از اینترنت و محروم از ابزار هوشمند برای استفاده از شبکه شاد را تفکیک کند، مدعی شد کرونا آموزش را تحت تاثیر قرار نداده است.

این اظهارات در حالی بیان شد که پیش از این معاونان وزیر آموزش ترک تحصیل کودکان به دلیل نداشتن ابزار هوشمند را تائید کرده بودند. به عنوان یک نمونه تیر ماه ۱۳۹۹ رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفته بود: «۴ میلیون و ۷۱۸ هزار دانش‌آموز عضو شبکه شاد نشدند». او آن زمان جمعیت دانش‌آموزانی که به دلیل نداشتن ابزار هوشمند به شبکه شاد نپیوستند را سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام کرده بود.

بهروز محبی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در خرداد امسال گفته بود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به فضای آموزشی و نداشتن امکانات ترک تحصیل می‌کنند.

وزات آموزش و پرورش ایران اما برای تکذیب آماری که از زبان معاون پرورشی و فرهنگی وزارتخانه به رسانه‌ها راه یافته بود، شامگاه پنجشنبه ۲۷ خرداد در اطلاعیه‌ای مدعی شد که آمار دانش‌آموزان بازمانده از شبکه شاد مربوط به آغاز سال تحصیلی، یعنی پاییز ۱۳۹۹ است و در طول سال تحصیلی وضعیت بهبود یافته است.

مسئولان این وزارتخانه اما فراموش کرده بودند که بهمن سال قبل جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفته بود: تنها ۱۲ درصد دانش‌آموزان گوشی هوشمند یا تبلت مستقل دارند و ۸۸ درصد دیگر از گوشی‌های والدین یا ابزار هوشمند کرایه‌ای استفاده می‌کنند.

محرومیت دانش‌آموزان خانواده‌های فقیر از ابزار هوشمند و جاماندن آنها از تحصیل در آغاز فصل مدارس، اقدام به خودکشی در این گروه را افزایش داد. تنها در فاصله شهریور تا آخر آبان رسانه‌های ایران اقدام به خودکشی ۱۷ نوجوان را گزارش کردند.

آموزش و پرورش تهیه گوشی هوشمند یا تبلت برای دانش‌آموزان محروم را به نهادهای خیریه دولتی و خصوصی سپرده است. تا به حال آمار دقیقی از تعداد ابزارهای هوشمندی که این گروه‌ها تهیه کرده‌اند، اعلام نشده است. در این شرایط معلمان و فعالان حقوق کودکان خواستار بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هستند.

وزیر آموزش و پرورش اما بازگشایی مدارس را به «واکسیناسیون» معلمان مشروط کرد و قول داد واکسینه کردن معلمان از مرداد ماه آغاز شود.

این وعده در حالی مطرح می‌شود که ایران یکی از کندترین کشورها در واکسیناسیون به شمار می‌رود و هنوز مشخص نیست برنامه دولت برای تامین واکسن مورد نیاز چیست. پیش از این ایران اعلام کرده بود ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی روسی را خریداری کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱