واژگون شدن اتوبوس خبرنگاران محیط‌ زیست؛ ۲کشته و ۲۱ مصدوم که حال ۶ تن وخیم است

اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط‌ زیست که در راه سفر به استان آذربایجان غربی واژگون شد تا کنون دو کشته و ۲۱ مصدوم برجای نهاده که حال شش تن از آنها وخیم است.

مهشاد کریمی (راست) ریحانه یاسینى بر اثر واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران کشته شدند
آنگونه که مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال‌ احمر» به صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده، «️ساعت ١٨:٠٠ امروز یک دستگاه اتوبوس در محور ارومیه واژگون شد و مسافران این اتوبوس شامل تیم خبرنگارانی بودند که به دریاچه ارومیه اعزام شده بودند.»

مهشاد کریمی و ریحانه یاسمنی از خبرنگاران محیط‌ زیست در این حادثه جان خود را از دست دادند. تعداد کشته‌های این حادثه از سوی رسانه‌ها ابتدا سه نفر اعلام و اسامی کشته‌ها نیز پس از چندی تأخیر منتشر شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مهشاد کریمی خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار خبرگزاری ایرنا بودند.

به گفته‌ی ولی‌پور، ۲۱ نفر در این حادثه مصدوم شدند که حال شش نفر از آنها وخیم است.

گفته می‌شود این گروه خبری برای گزارش از سد «کانی سیب» به استان آذربایجان غربی سفر می‌کرد که دچار این حادثه شد. در برخی گزارش‌ها نیز آمده که این گروه خبرنگاران برای بازدید از دریاچه اورمیه به این استان می‌رفته‌اند.

گزارش‌های تکمیلی حاکیست گروه خبرنگاران برای گزارش از روند انتقال آب به دریاچه اورمیه به دعوت سازمان حفاظت محیط‌ زیست به این منطقه سفر کرده بود و در راه بازگشت در نقده اتوبوس آنها واژگون می‌شود.

برخی خبرنگاران در توئیتر فارسی به نقل خبرنگاران حاضر در منطقه نوشتند که «در این حادثه، ترمز اتوبوس از صبح دچار مشکل بود. راننده آگاه به این نقص فنی بود، درشیب جاده، ترمز نگرفت و اتوبوس واژگون شد.»

خبرگزاری ایسنا به نقل از سازمان اورژانس اسامی خبرنگار مصدوم را به شرح زیر اعلام کرده است: محمدمهدی گوهری، محمدرحیم مقدس، حسن ظهوری، مرتضی محمد صادق، ابراهیم نژادرفیعی، مرتضی محمدزاده، زهرا رفیعی، سهیل فرجی، نیما عبدالله‌پور، آیسان زرفام، فروغ فکری، رباب باباخان، زهرا کشوری، نگار اکبری، زینب رحیمی، کمال عثمانپور، علی حاجی مرادی، علی شریف‌زاده، صدرا محقق، آسیه اسحاق و سعید بیداد.

ر️ئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال‌ احمر» گفته که «تیم امداد هوایی آذربایجان شرقی در حالت آماده‌باش هستند و در حال حاضر این حادثه ٢١ نفر مصدوم و دو نفر فوتی داشته است.»

در طول سال‌های گذشته فشار و ارعاب بر فعالان محیط‌ زیست و خبرنگاران این حوزه به دلیل افشاگری‌ها و حمایت‌هایشان از محیط‌ زیست رو به افزایش نهاده است. هم‌اکنون نیز هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و طاهر قدیریان از فعالان محیط‌زیست به اتهام «همکاری با آمریکا» و «جاسوسی» در حال تحمل دوران محکومیت ۴ تا ۱۰ سال خود در زندان هستند.

همچنین فعالان محیط زیست که همواره در حوادثی مانند سیل و زلزله و آتش‌سوزی در مناطق مختلف شرکت فعال داشتند نیز یا تحت فشار قرار می‌گرفته‌اند و یا جان خود را در این حوادث از دست داده‌اند.

تصادف امروز اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست یکی از دیگر از ضرباتی است که بر روزنامه‌نگاران و فعالان این حوزه‌ی بسیار مهم و حیاتی وارد آمده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱