آژانس خواستار «پاسخ فوری» ایران در مورد تمدید توافق موقت شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار پاسخ «فوری» ایران در مورد تمدید توافق موقت برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور شد.

به گزارش رویترز، این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود که خلاصه گزارش مدیرکل به شورای حکام در آن آمده گفته است، «پاسخ فوری در این ارتباط از جانب ایران لازم است.»

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام به تدریج از تعهدات خود در توافق فاصله گرفت و در آخرین گام اعلام کرد به اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های سرزده و نظارت فراپادمانی آژانس پایان می‌دهد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس اوایل اسفند برای گفت‌وگو در این زمینه با مقام‌های ایران به تهران سفر کرد و در بازگشت اعلام کرد به یک توافق موقت سه ماهه برای ادامه فعالیت دوربین‌های نظارتی دست یافته است.

در گزارش جدید گروسی که امروز به ۳۵ عضو شورای حکام ارائه شد، آمده است که او هفته گذشته در نامه‌ای به دولت ایران بر «اهمیت حیاتی» ادامه راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس تاکید کرده است.

کاظم  گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده ها نداشته و ندارد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس در واکنش به این گزارش، با بیان این که ایران متعهد به تعهدات پادمانی است گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

پس از پایان مهلت آن توافق سه ماهه، دو طرف اوایل خرداد ماه برای تمدید آن به مدت یک ماه دیگر توافق کردند، که نیمه شب پنجشنبه سوم تیر ماه منقضی شد.

طبق توافق موقت ایران و آزانش، فعالیت‌های دوربین‌های آژانس در مراکز هسته ای ایران ادامه می باید، اما اطلاعات آن تا زمان حصول توافق نهایی بر سر برجام در وین، در اختیار آژانس گذاشته نخواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۱