همه آنچه درباره ویندوز ۱۱ باید بدانید

مایکروسافت به زودی ویندوز ۱۱ را جایگزین ویندوز ۱۰ خواهد کرد. اما این ویندوز جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا پیش از معرفی ویندوز ۱۱ بسیاری فکر می‌کردند مایکروسافت تغییرات جدید مد نظرش را با به‌روزرسانی‌های مختلف بر ویندوز ۱۰ انجام خواهد داد؛ اما این شرکت مسیر جدیدی را انتخاب کرده است.

برخی از ویژگی‌ها مانند کیبورد لمسی مدرن‌شده با اندازه بهینه کلیدها، تایپ صوتی، صداها، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها و حتی فونت‌ها و آیکون‌های جدید سبب شد تا ویندوز نیاز به تغییر بنیادی داشته باشد.

قوت گرفتن استفاده از پردازنده‌هایی مبتنی بر معماری آرم هم این تغییر را بیشتر به این شرکت تحمیل می‌کرد.

در ویندوز ۱۱ منوی استارت حالت شناوری به خود گرفته است.

مایکروسافت در حال تلاش است تا در ویندوز ۱۱ این سیستم عامل با دستگاه‌های لمسی هماهنگی بهتری داشته باشد.

در فروشگاه ویندوز هم حالا توسعه‌دهندگان بیشتری توان عرضه محصولات خود را خواهند داشت به عنوان نمونه اپلیکیشن‌های اندرویدی قادر به عرضه و اجرا در ویندوز ۱۱ خواهند بود.

در ویندوز ۱۱ اپلیکیشنی به نام چت به صورت پیش فرض قرار گرفته است این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد از طریق مایکروسافت تیمز با دیگران در ارتباط باشند.

این اپ در ویندوز ۱۱ به صورت پیش‌فرض جایگزین اسکایپ خواهد شد.

در زمینه قابلیت بازی هم مایکروسافت توانمندی‌هایی جدیدی را به ویندوز ۱۱ خواهد آورد. Auto HDR یکی از این قابلیت‌هاست که تصاویر بازی را ارتقا می‌دهد. زمان اجرای بازی هم در ویندوز ۱۱ بهتر خواهد شد.

رابط کاربری در ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ متحول شده است. یکی از تغییرات در نوار ابزار رخ داده است. نوار ابزار مینیمال‌تر و خلوت‌تر شده و به مرکز سوق پیدا کرده است. نواز ابزار استارت هم بسیار ساده‌تر، خلوت‌تر و کاربردی‌تر شده و دیگر خبری از یک منوی استارت شلوغ و گیج‌کننده نیست.

البته کاربرانی که دوست ندارند منوی استارت در وسط نوار ابزار باشد، می‌توانند با تغییرات در تنظیمات آن را به جای سابق در ویندوز ۱۰ ببرند.

از نظر سخت‌افزاری هم دستگاهی می‌تواند از این ویندوز استفاده کند که حداقل این مشخصات فنی را داشته باشد: پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز، چهار گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، و نمایشگر ۹ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸.

یکی از تغییرات در ویندوز ۱۱ نسبت به ۱۰ عدم پشتیبانی از نسخه ۳۲ بیتی است و تمام نسخه‌های ویندوز جدید ۶۴ بیتی خواهند بود.

کاربرانی که نمی‌خواهند به ویندوز ۱۱ کوچ کنند تا سال ۲۰۲۵ همچنان می‌توانند از ویندوز ۱۰ با پشتیبانی مایکروسافت استفاده کنند و در این سال پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ قطع می‌شود و از آن زمان این ویندوز می‌تواند به طعمه خوبی برای هکرها تبدیل شود.

مایکروسافت اعلام کرده حجم به‌روزرسانی‌ها در ویندوز ۱۱ حدود ۴۰ درصد نسبت به ویندوز ۱۰ کاهش خواهد داشت.

ویندوز ۱۱ برای کاربران ویندوز ۱۰ به صورت رایگان به‌روزرسانی خواهد شد. قیمت این ویندوز اما در نسخه‌های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار خواهد بود و نسخه رسمی آن در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

هم‌اکنون ۱.۳ میلیارد نفر در جهان از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند و مایکروسافت با ویندوز ۱۱ سعی دارد بازار خود را حفط کند. تغییر پردازنده‌ها به آرم، و تغییر عملکرد دستگاه‌های لمسی، تغییراتی است که برای حفظ بازار، توسط مایکروسافت انجام شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱