حمله آمریکا به پایگاه شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران در عراق و سوریه

وزارت دفاع آمریکا در ساعات اولیه بامداد دوشنبه از انجام دور دیگری از حمله‌ها علیه پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه خبر داد. دلیل این حمله، «پاسخ به حمله‌های پهپادی به تاسیسات و پرسنل آمریکایی در عراق» اعلام شده است.

این دومین حمله از این دست از زمان به قدرت رسیدن دولت بایدن است. جنگنده‌های آمریکایی در اسفندماه گذشته نیز به اهداف مرتبط با شبه‌نظامیان وابسته به ایران در دیرالزور و ابوکمال در شرق سوریه حمله کرده بودند.

در ماه‌های گذشته حمله‌های راکتی و پهپادی علیه منافع آمریکا در عراق همواره ادامه داشته است. این حمله‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داده می‌شود.

در بیانیه پنتاگون به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام این حمله‌ها اشاره شده است. در این بیانیه آمده است: «نیروی نظامی آمریکا به فرمان بایدن عصر روز یکشنبه (به وقت واشینگتن) حمله‌های هوایی را علیه تاسیسات گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در مرز عراق-سوریه انجام داد. این اهداف به این دلیل هدف گرفته شدند که این گروه‌های شبه‌نظامی در حمله‌های هواپیما‌های بدون سرنشین علیه منافع آمریکا در عراق مشارکت داشتند. آمریکا انبار سلاح و تاسیسات عملیاتی این گروه‌ها را در در منطقه در سوریه و یک منطقه در عراق هدف گرفت که همه در نزدیکی مرز مشترک عراق و سوریه قرار داشتند.»

بر اساس این بیانیه کتائب حزب‌الله و کتائب سید‌الشهدا از این تاسیسات استفاده می‌کرده است.

پنتاگون می‌افزاید که این حمله‌ها نشان داد که جو بایدن در حمایت و حفاظت از نیروهای آمریکایی جدی است و به دلیل مجموعه‌ای از حمله‌های گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران به منافع آمریکا، به پایگاه‌های این گروه‌ها حمله کرد.

وزارت دفاع آمرییکا تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی بنابر دعوت دولت عراق و با هدف کمک به تامین امنیت عراق و مبارزه با داعش در این کشور حضور دارند.

پنتاگون یادآور شد که حمله‌ها متناسب با کاهش ریسک درگیری انجام شد اما در عین حال پیام بازدارندگی روشنی ارسال می‌کند.

در پایان بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است که ایالات‌متحده بر اساس قوانین بین‌الملل حق دفاع از خود را دارد و انجام این حمله‌ها ضروری بوده است.

این در حالی است که آمریکا و ایران و طرف‌های باقیمانده در برجام در حال مذاکره برای احیای برجام هستند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱