آمریکا: هدف از حمله به شبه نظامیان عراقی ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران است

آمریکا روز سه شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که هدف از حملات اخیر هوایی این کشور به شبه نظامیان در مرز سوریه و عراق، ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران و نیروهای متحد تهران و جلوگیری از حملات بیشتر به نیروها و اماکن آمریکایی است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این نهاد بین‌المللی نوشت که این واکنش نظامی بعد از آنکه معلوم شد گزینه‌های غیرنظامی برای رفع تهدیدات کافی نیست، انجام شد.

براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در صورتی که حمله مبتنی بر دفاع مشروع باشد، اعضای شورای امنیت باید فورا در جریان اقدامات نظامی قرار گیرند.

در نامه سفیر آمریکا در سازمان ملل که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده آمده است که در حملات هوایی ایالات متحده، مراکز شبه نظامیانی که مسئول حملات پهپادی و راکتی به اماکن و نیروهای آمریکایی در عراق شناخته می‌شوند، هدف گرفته شد.

به گزارش منابع خبری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز سه‌شنبه به طور رسمی دلایل خود را در مورد حمله هوایی به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق به اطلاع کنگره رسانده است.

او گفته است که در صورت نیاز آمریکا آماده اقدامات بیشتر است تا به تهدیدها و حملات را خنثی کند.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، ارتش این کشور بامداد دوشنبه علیه سه پایگاه و انبار تسلیحاتی متعلق به شبه نظامیان نزدیک به ایران در مرز عراق و سوریه حملاتی را انجام داد. در پی این حمله، روز دوشنبه چندین راکت به سوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شلیک شد، حملاتی که با واکنش دوباره ارتش آمریکا همراه شد.

حملات روز دوشنبه در مرز عراق و سوریه، دومین عملیات ارتش آمریکا علیه شبه نظامیان نزدیک به ایران در منطقه از زمان روی کار آمدن جو بایدن است.

مقام های آمریکایی در روزهای گذشته همواره ادعا کرده‌اند که مواضع شبه نظامیان را در اقدامی دفاعی هدف قرار داده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱