رویترز: ایران دسترسی ناظران آژانس به مرکز غنی‌سازی نطنز را محدود کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که ایران دسترسی بازرسان آژانس اتمی به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز را محدود كرد.  دلیل این اقدام ایران نگرانی‌های امنیتی پس از حمله اسرائیل به تاسیسات نطنز بوده است.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی که روز پنجشنبه ۱۰ تیر (اول ژوئیه) منتشر شد به نقل از چندین دیپلمات خبر داد که جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این تاسیسات را به خاطر “نگرانی‌های امنیتی” محدود کرده است.

یک مقام رسمی که خبرگزاری رویترز نامش را عنوان نکرده گفته است محدودیت بازدید ناظران هسته‌ای از تاسیسات نطنز اکنون چنیدن هفته است که اعمال می‌شود.

دیپلمات‌ها همچنین به رویترز گفتند بن‌بست پیش‌آمده در حال حل شدن است اما باعث ایجاد تنش با غرب و همچنین به تعویق انداختن مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در مورد احیای برجام شده است. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران درمورد گزارش خبرگزاری رویترز واکنش نشان ندادند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز به پرسش خبرگزاری رویترز درباره بازرسی‌ها پاسخ منفی داده است.  

اما آنچه در گزارش رویترز درباره “محدودیت ناظران آژانس” گفته شده خبر تازه‌ای نیست چرا که جمهوری اسلامی ماه‌هاست با حضور ناظران در تاسیسات هسته‌ای خود مخالفت کرده و تنها اجازه نصب دوربین‌ را داده است.

اخیرا قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که حتی فیلم‌‌ها و اطلاعات مربوط به سایت‌های هسته‌ای به آژانس تحویل داده نمی‌شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲ جولای ۲۰۲۱