پایتخت ایران: خاموش، قرمز و تعطیل

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: ۹۲ شهر ازجمله تهران در وضعیت قرمز کرونا هستند.

علیرضا رئیسی شب گذشته به صداوسیمای ایران گفت: «شهرهای قرمز کرونایی کشور از حدود ۲۰ شهر در سه هفته پیش به ۹۲ شهر رسیده است، گفت: تعداد شهرهای نارنجی هم به عدد ۱۸۳ رسیده است.»

در آستانه تعطیلی پایتخت که شب گذشته شاهد قطع برق گسترده هم بود، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، از ورود ۳ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور در روزهای پیش رو خبر داد. سیدحیدر محمدی از مبدأ این واکسن‌ها و تاریخ ورود آن‌ها اطلاعات بیشتری اعلام نکرد اما گفت: «درحالی‌که همه دنیا برای تأمین دارو دچار مشکلاتی هستند ما افتخار داریم که جزو یکی از تولیدکنندگان واکسن در دنیا هستیم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به محدودیت‌های مربوط به شهرها و رنگ‌بندی کرونا گفت: «در شهرهای قرمز فقط مشاغل ضروری می‌توانند فعالیت کنند و بقیه مشاغل تعطیل هستند. ممنوعیت سفر و خروج به شهرهای قرمز نیاز به ابلاغ ندارد و اعمال می‌شود.»

در شهرها با رنگ‌بندی قرمز، تنها «مشاغل گروه یک» مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، تعمیرگاه‌ها و فروشگاه قطعات یدکی قادر به فعالیت هستند.

در روزهای اخیر وضعیت بعضی استان‌های ایران ازجمله سیستان و بلوچستان ازنظر شیوع کرونای نوع دلتا وخیم اعلام شده است و خبرنگاران و منابع محلی از کمبود تخت و اقلام بیمارستانی خبر می‌دهند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره به خبر ۲۱ گفت ورود اتباع افغانستان دلیل افزایش شیوع کرونا در این منطقه است. وی همچنین با مقصر خواندن شهروندان استان‌های جنوبی و رد کمبود تخت بیمارستانی گفت: «متأسفانه سیستان بلوچستان از نظر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جزو آخرین استان‌هاست و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان زیر ۴۰ درصد است.»

این استان در سال‌های اخیر با مشکل خشک‌سالی و کمبود آب آشامیدنی و بهداشتی روبه‌رو بوده است.

دیروز، ۱۲ تیرماه، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از استاندار خواسته بود محدودیت‌های مربوط به کرونا در تهران اجرا شود. علیرضا زالی در نامه‌ای از انوشیروان محسنی بندپی خواست «نحوه فعالیت ادارات، کارکنان و مراکز تجاری، بازرگانی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین ترددها، به مبادی ذی‌ربط جهت اجرا ابلاغ گردد.»

این درخواست بعدازآن بود که آخرین گروه از یک‌میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ داوطلب راه‌یابی به دانشگاه‌های ایران در کنکور شرکت کرده بودند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۴ جولای ۲۰۲۱