آخرین وضعیت اعتراضات در شهرهای مختلف؛ بغرنج تر شدن وضعیت بیماران و مشاغل

در روزهای اخیر، قطع مکرر و خارج از برنامه برق در اقصی نقاط کشور با توجه به گرمای تابستان و پیامدهای آن اعتراض شهروندان را در پی داشت. شهروندان معترض بصورت مشخص از ۱۳ تیر تا کنون دستکم در ۲۲ شهر از جمله دامغان، گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، کازرون، قائمشهر، ری، قزوین، بابلسر، آمل، بندرگز، کرج، اسلامشهر، قیر و کارزین، بابل، فریدون‌کنار، گرگان ، پاکدشت، بهشهر، بهنمیر، خمام، فردیس در مقابل شرکت برق شهرها یا محلات خود دست به تجمع زده و یا در تاریکی شب شعارهایی اعتراضی سر داده‌اند. قطعی برق مشکلات متعددی برای شهروندان به خصوص در زمینه خدمات درمانی در پی داشته داشته است بخصوص برای بیمارانی که در مراکز درمانی بستری هستند و حیاتشان به دستگاه های الکترونیکی وابسته است. از دیگر سو خاموشی چراغ های راهنمایی مشکلات روزمره مردم را تشدید کرده، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا با ذکر اینکه “ما هم از قطعی برق مطلع نیستیم و نیروی کافی برای تقاطع ها در زمان قطعی برق نداریم” توصیه کرد”مردم خودشان حق تقدم را رعایت کنند”. گستردگی دامنه تبعات قطعی های گسترده و بی نظم سراسری در حدی است که قشرهای مختلفی از جامعه از جمله دامداران و مرغ داران را نیز دچار خسران کرده است، به عنوان نمونه میتوان به تلف شدن ۴ هزار مرغ گوشتی در شهرستان بردسکن در روزهای اخیر اشاره کرد.

شهروندان معترض دستکم در ۲۲ شهر از جمله دامغان، گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، کازرون، قائمشهر، ری، قزوین، بابلسر، آمل، بندرگز، کرج، اسلامشهر، قیر و کارزین، بابل، فریدون‌کنار، گرگان ، پاکدشت، بهشهر، بهنمیر، خمام، فردیس دست به تجمع اعتراضی زدند. همچنین شماری از مردم از جمله در شهرهای تهران و شیراز، از خانه های خود و در تاریکی شب و قطعی برق با سر دادن شعارهایی اعتراضی از جمله علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای نارضایتی خود را به این وضعیت نشان دادند.
تداوم قطعی برق در بسیاری از نقاط ایران در حالی صورت میگیرد که ساعت های خاموشی با جدول ارائه شده خاموشی‌ها توسط شرکت توزیع برق مغایرت دارد. معضلی که میتواند حیات بیمارانی که در مراکز درمانی بستری هستند و برای بقا به کارکرد دستگاه های الکترونیکی از جمله دستگاههای اکسیژن ساز وابسته هستند به خطر بیاندازد.

گزارشات متعددی از جمله ویدیو هایی در شبکه های اجتماعی توسط کادر درمان منتشر شده است که از قطعی برد در بیمارستانهای برخی شهرها از جمله تهران حکایت دارد. در این خصوص خبرگزاری رکنا نوشت: قطعی برق به مدت ۴ ساعت در یکی از بیمارستان های تهران موجب تب کردن بیماران کرونایی شد. در این بیمارستان که سیستم خنک کننده اش به برق اضطراری متصل نیست، بیماران کرونا دچار تب ۳۸ درجه شدند. همچنین تا زمان وصل شدن برق شهری نیز مسئولان بیمارستان با دشواری های زیادی برای جلوگیری از افت سطح اکسیژن بیماران کرونایی مواجه شدند. روز گذشته نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که بعد از قطعی برق در سی سی یو یک بیمارستان، بیماران در وضعیت ناگواری قرار گرفتند.

همچنین در ویدیویی دیگر یک شهروند ساکن فردیس کرج، در حالی که در بستر دختر بیمار خود نشسته و با بادبزن سعی بر خنک کردن فرزند بیمار خود دارد از رنج ها و پیامدهای قطعی برق بر او و دیگر خانواده هایی که عضو بیمار دارند می‌گوید. این پدر ضمن اشاره به قطعی برق در سه نوبت و با انتقاد از بی تدبیری مسئولین میگوید: تجهیزات و لوازم پزشکی که حیات دخترم به آن وابسته است با برق کار میکند و کپسول اکسیژنی که با قیمت چهل میلیون تومان خریداری کرده ام تنها دو ساعت پاسخگوی نیازهای تنفسی دخترم است.

یک از شهروندانی که شب گذشته در تجمع اعتراضی مردم شهرستان کازرون در مقابل اداره برق این شهرستان حضور داشت به هرانا می گوید: در این وضعیت نابسامان شیوع کرونا در کشور پدرم در بیمارستان بستری است و هر آن که برق شهر قطع می شوند همه نگران وضعیت سلامت نزدیکانمان در مراکز درمانی هستیم که با وضعیت کنونی دیگر اعتباری به سالم بودن تجهیزات تنفسیشان نیست.
در این رابطه نیز رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از کاهش ظرفیت تولید اکسیژن در پی قطعی مکرر برق در کشور خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر با شروع موج پنجم شیوع کرونا و افزایش دو برابری تقاضا برای اکسیژن، به علت قطع برق میزان تولید کاهش یافته است و ادامه این روند مراکز درمانی را با مشکل کمبود اکسیژن روبه رو خواهد کرد.

از سوی دیگر سعید اسماعیلیان، رئیس بیمارستان ولایت شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی ویروس کرونا در این استان عنوان کرد که قطعی طولانی آب و برق نیز مشکلات را دو چندان کرده است.

انتشار تصاویر و ویدیو ها از بیمارستانهای فاقد برق در حالی است که شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای مدعی شد: “پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص قطع برق برخی از بیمارستان‌های تهران به اطلاع هموطنان می‌رساند شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در زمان اعمال خاموشی‌های نوبت‌بندی شده ناشی از عدم تعادل تولید و مصرف برق در کشور، اقدام به قطع برق هیچ یک از بیمارستان‌های پایتخت یا مراکز نگهداری از واکسن‌های کووید ۱۹ نکرده و در صورت تداوم شرایط فعلی، تامین برق مراکز درمانی همچنان از اهم اولویت‌های اجرایی بوده و برق این مراکز، تحت هر شرایطی قطع نخواهد شد.”

قطع شدن برق علاوه بر ناگوار ساختن وضعیت بیمارستانها مشکلات متعددی را برای دیگر اقشار جامعه از جمله دامداران و مرغداران پدید آورده است. به طوری که امروز سه شنبه ۱۵ تیرماه، تعدادی از گاوداران دامغانی با تخلیه شیر گاوهایشان مقابل اداره برق دامغان خواستار عدم قطع برق و تغییر رویه در قطعی های مکرر شدند.

یکی از گاوداران شهرستان دامغان به خبرگزاری ایلنا گفت: طی چند روزی که شاهد قطعی های مکرر برق هستیم هر راس از گاوهایم حدود ۱۰ کیلو شیر کم کردند. علاوه بر مشکلاتی که در تامین نهاده های دامی داشتیم مشکل قطعی برق و بلاتکلیفی گاوها نیز بر آن افزوده شد و اگر قرار باشد این رویه ادامه داشته باشد ناچاریم همه گاوهایمان را به کشتارگاه بفرستیم.

یکی از شهروندان ساکن قائمشهر که به شغل ماهی فروشی مشغول است در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “معضل قطع برق، طی این مدت باعث شده چندین بار تمام ماهی های داخل مغازه از بین برود. برای نگهداری ماهی ها نیاز به یخچال و در بدترین شرایط نیاز به قالب های یخ داریم، محل هایی که از آنها به شکل روزانه یخ تهیه می کردیم هم یخ ندارند و بلاتکلیف مانده ایم”.
از سوی دیگر حسین بمانی، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران شهرستان بردسکن واقع در استان خراسان رضوی از تلف شدن ۴ هزار مرغ گوشتی در ۶ واحد مرغداری این شهرستان بر اثر قطعی برق خبر داد و عنوان کرد: این تعداد مرغ در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر قطعی برق، دچار گاز گرفتگی شدند. با توجه به گرمای بیش از حد هوا، اگر روند قطعی برق ادامه یابد، تلفات مرغداری‌ها در روز‌های آینده بیش از این خواهد بود.

همچنین سرهنگ جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا از قطعی چراغ های راهنمایی و رانندگی خبر داده و گفت که ما هم از قطعی برق اطلاع نداریم. نیروی کافی برای تقاطع ها در زمان قطعی برق نداریم، مردم خودشان حق تقدم را رعایت کنند. همزمان با این اظهارات، ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در زمان قطعی برق و عدم حضور مامور راهور، یک کودک کار، در تقاطعی در حال راهنمایی رانندگان و بازکردن گره ترافیکی است.

قطعی برق در ایران اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشت. در این رابطه رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر نیرو بی‌عرضه ترین وزیر است، گفت: مردم شهر گرگان و استان گلستان برق ندارند، آب هم ندارند، گرمای هوا به بیش از ۵۰ درجه رسیده است، وزیر نیرو جوابگو نیست.

غلامرضا منتظری دیگر نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعی برق در استان گلستان به یک رویه سیستماتیک تبدیل شده است، گفت: گنبدکاووس با بیش از ۵۰ درجه گرمترین شهر کشور شد، سهمیه‌ای که برای این منطقه در نظر گرفته شده بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ مگاوات بوده ولی ۹۵۰ مگاوات داده شده است. مردم واقعا طاقت‌شان طاق شده است، بنده از استان‌های دیگر نیز پیگیر ماجرا شدم که یک نوبت خاموشی دارند چرا باید استان گلستان دو نوبت خاموشی داشته باشد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ جولای ۲۰۲۱