بی‌خبری مطلق از وضعیت منوچهر بختیاری ۷۰ روز پس از بازداشت

با گذشت ۷۰ روز از بازداشت منوچهر بختیاری خانواده او هیچ خبری از وی ندارند. مادر منوچهر بختیاری با انتشار ویدئویی اعلام کرده که فرزندش از زمان بازداشت تا کنون تماسی با خانواده نداشته است.

منوچهر بختیاری، فعال مدنی و پدر پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۷۰ روز پیش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اکنون بی‌بی‌زهرا بختیاری مادر منوچهر بختیاری با انتشار ویدئویی گفته از فرزندش بی‌خبر است.

زهرا بختیاری گفته که با گذشت هفتاد روز از زمان بازداشت فرزندش کماکان اطلاعی از وضعیت او ندارد و منوچهر بختیاری طی این مدت تماسی با خانواده نداشته است.

منوچهر بختیاری نهم اردیبهشت ۱۴۰۰ در حالی که مهمان برادرش بود با حمله مأموران امنیتی با ضرب و شتم و خشونت بسیار شدید بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

یکی از اعضای خانواده بختیاری ساعاتی پس از بازداشت او در گفتگو با کیهان لندن گفته بود: «منوچهر خانه برادرش بود که مأموران ناگهان به خانه ریختند و منوچهر را با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند و کشان کشان بردند. اینقدر خشونت مأموران شدید بود که حتی همسر و فرزندان برادر منوچهر را نیز به باد کتک گرفتند. وقتی منوچهر را به کوچه بردند، همچنان او را کتک می‌زدند و همسایه‌ها را نیز که برای ممانعت از اعمال خشونت مأموران نزدیک آنها شدند به شدت کتک زدند.»

این عضو خانواده بختیاری با «زامبی» خواندن مأموران گفته بود: «آنها چند نفر بودند و با دو اتومبیل سمند و آزرا برای بازداشت منوچهر رفته‌اند. بعد از کشاندن منوچهر پای ماشین، با اینکه او به شدت کتک خورده بوده و جراحت داشته اما او را داخل صندوق عقب ماشین انداختند و با خودشان بردند.»

منوچهر بختیاری پیشتر در تاریخ ۱۸ فروردین ماه، در جریان حضور و تجمع بر مزار سردار اسعد بختیاری یکی از مشروطه خواهان ایرانی در اصفهان به همراه خانواده برخی از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی و تعدادی از فعالان مدنی بازداشت و مدتی بعد آزاد شدند.

او همچنین در تاریخ ۲۳ تیرماه سال گذشته هنگام بازگشت از کیش به تهران، توسط ماموران امنیتی در فرودگاه بازداشت و در تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

این فعال مدنی پیش از آن نیز در تاریخ ۳ دی‌ماه ۹۸ به همراه تعدادی از اعضای خانواده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت شب چهارشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش از زندان «رجایی شهر» کرج آزاد شدند.

از زمان قتل فجیع پویا در خیابان، منوچهر بختیاری و همه اعضای خانواده‌‌ی وی همواره زیر فشار امنیتی بوده و بارها تهدید و بازداشت شدند. علت این فشارهای امنیتی و تشکیل پرونده‌های قضایی «دادخواهی» این خانواده برای فرزندشان است.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان ۹۸ در سن ۲۷ سالگی در مهرشهر کرج به دلیل اصابت گلوله مأموران امنیتی به مغزش کشته شد.

منوچهر و دیگر اعضای خانواده بختیاری پس از کشته شدن فرزندشان به دادخواهیِ او برخاستند و طی یکسال و نیم گذشته زیر فشارهای شدید امنیتی و قضایی قرار گرفتند.

منوچهر بختیاری در اسفندماه ۱۳۹۹ مهمان نشست اینترنتی «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (نوفدی) بود. او در این نشست درباره پسرش پویا گفت: «روزی نیست که منتظر صدای پشت در خانه نباشیم که پویا بیاید، که صدا بزند من آمدم. ولی او نمی‌آید. او راهی را رفته که هر ایرانی نمی‌تواند برود؛ او سرباز کوروش بود. او شاگرد فردوسی بود. او می‌گفت چو ایران نباشد تن من مباد. او راهش را انتخاب کرد و به مقصد رسید و امروز وظیفه تک تک ما ایرانی‌هاست که راه او را ادامه دهیم.»

وی افزوده بود: «من به‌ عنوان پدر راه او را انتخاب کردم و فریاد زدم بختیاری جان می‌دهد اما میهن و پرچم و ناموس نمی‌دهد. من به عنوان پدر جانباخته‌ی راه وطن به ‌عنوان دادخواه فرزندم دادخواه تمام جانباختگانی هستم که در طول ۴۲ سال توسط حکومت ملایان به قتل رسیده‌اند. دادخواه منافع ملی، دادخواه وجب به وجب خاک کشور و دادخواه تمام بیدادگری‌های یک رژیم فاسد و تبهکار هستم که چهار دهه است مردم بزرگ سرزمین ما را به اسارت گرفته و حاصل آن جر فقر و بدبختی و فلاکت و ضلالت برای مردم ایران نیست. بعد از قتل پویا من دادخواهی را شروع کردم. راهی که پویا اعلام کرد را ادامه دادم. من سال ۱۳۹۹ خورشیدی را سال برتری علم بر خرافات نامیدم.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۸ جولای ۲۰۲۱