ادامه سقوط تجارت ایران و کره جنوبی در نیمه اول سال ۲۰۲۱

آمارهای گمرکی کره جنوبی نشان می‌دهد صادرات این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تنها ۷۹ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۰ درصد افت داشته است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ که هنوز تحریم‌های آمریکا علیه ایران وضع نشده بود، ۲.۳ میلیارد دلار صادرات به ایران داشت.

همچنین بر اساس آمارهای جدید که روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در سایت گمرک کره جنوبی منتشر شده، واردات این کشور از ایران در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی تنها ۳.۲ میلیون دلار بوده که تقریبا نصف پارسال شده است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴ میلیارد دلار واردات از ایران داشت.

سقوط تجارت دوجانبه، خصوصا صادرات کره جنوبی به ایران در حالی است که حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی بیش از سه سال است که به خاطر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در بانک‌های سئول مسدود شده و ایران تنها حق استفاده از این منابع برای واردات کالاهای انساندوستانه از خود کره جنوبی دارد.

سئول طی ماه‌های گذشته مبالغ اندکی از این دارایی‌ها را برای خرید واکسن توسط ایران یا پرداخت بدهی جمهوری اسلامی به سازمان ملل آزاد کرده است.

وزرای دارایی کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا ۱۹ تیر ماه درباره نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های سئول مذاکره کردند. سئول امیدوار است با کسب اجازه از آمریکا راه برای تخصیص این دارایی‌‌ها طبق ساز و کار مالی سوئیس جهت واردات کالاهای انسان‌دوستانه ایران از دیگر کشورها هموار شود.

در همین زمینه سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه اعلام کرد «عملا تاکنون تحول مهمی در جهت رفع محدودیت از منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای صورت نگرفته است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ جولای ۲۰۲۱