حذف اجباری غربالگری جنین به‌ صورت پنهانی به تصویب رسید

طرح حذف اجباری غربالگری جنین در مجلس شورای اسلامی در خفا تصویب شده و اکنون در انتظار تایید شورای نگهبان است.

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس تصویب شده، اجبار مادران به غربال‌گری برداشته شده است.» او همچنین گفت این طرح اکنون در دست شورای نگهبان است و دیگر مادران مجبور نیستند غربالگری را انجام دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیش از این گفته بود هنوز مصوبه‌ای برای حذف اجباری غربالگری وجود ندارد و این طرح فقط در حد پیشنهاد مطرح شده است. در همان حال همایون سامه‌یح‌ نجف‌آبادی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد گفته بود این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و در حال بررسی است.

تا پیش از این افراد در دوران بارداری می‌توانستند با انجام غربالگری از سلامت جنین مطمئن شوند و اگر جنین دچار مشکل حادی بود امکان سقط جنین فراهم بود. اما حالا با تصویب این قانون، تصمیم‌گیری درباره سقط جنینی که مشکل داشته باشد، بر عهده خانواده نیست و یک کمیته باید درباره سقط یا نگهداری جنین تصمیم بگیرد.

بر همین اساس هزینه‌های غربالگری از شمول بیمه تکمیلی هم خارج می‌شود و افراد مجبورند خودشان کل هزینه آن را بپردازند که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها میسر نیست. غربالگری جنین از سال ۱۳۸۰ در ایران به اجرا درآمد با این هدف که از تولد نوزدان دارای سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومی ۱۳ کاسته شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۴ جولای ۲۰۲۱