با گسترش ویروس دلتا ١۶۹ شهر در وضعیت قرمز قرار گرفت؛ وضعیت سیستان و بلوچستان همچنان بحرانی است

وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد که با گسترش ویروس دلتا در خیز پنجم کرونا در تمام نقاط کشور، ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته و با مرگ ۱۸۴ نفر در شبانه روز گذشته، آمار مرگ های کرونایی در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین براساس گزارش ها، شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان ادامه دارد. این در حالیست که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در تازه‌ترین نشست خبری خود اظهار داشت که «در مورد کرونا بحثی در سیستان بلوچستان وجود دارد و حرف‌هایی زده می‌شود که سیاه‌نمایی است».

با اوج گیری کرونای هندی ١۶۹ شهر در وضعیت قرمز قرار گرفت

بنابر اعلام وزارت بهداشت، خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است و طبق جدیدترین رنگ بندی از وضعیت کرونایی کشور، ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بر این اساس شهرستان‌های جدیدی در استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، فردیس، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، استان سیستان و بلوچستان، فارس، البرز، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، ملایر، همدان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، و یزد از ۲۴ تیر در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان، گفت: «پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته بازهم شاهد افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی باشیم». وی افزود: «قطعا شرایط تهران طی دو هفته آتی رو به بهبود نمی‌رود که به آمار کفه‌ای برسیم».

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران نیز گفت: «متاسفانه نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که همه جا باز است. همه محدودیت‌ها در کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم».

واعظی: علاوه بر ٢٫۹ میلیون دوز واکسن از ژاپن، هفته ای یک و نیم میلیون دوز واکسن از کشوری دیگر وارد می شود

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه بر تسریع در روند واکسیناسیون تأکید کرد و گفت: «ما با توجه به هدف‌گذاری‌هایی که برای افراد بالای ۶۰ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند، کسانی که کسب و کارهایی داشتند که زیاد با مردم ارتباط دارند، نیازمند این هستیم که سرعت بیشتری را به خرج بدهیم.»

وی افزود: «طبق برنامه‌ریزی قبلی‌ تقریباً به سرعت موارد واکسنی که خریداری شده در حال ارسال است، فردا صبح محموله دیگری نیز می‌رسد. همچنین ۲.۹ میلیون دز از ژاپن می‌آید. هفته‌ای یک و نیم میلیون دوز دیگر نیز از یک کشور دیگر واکسن وارد می‌شود.»

شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه گفت: «شرایط بحرانی ویروس کرونا در استان فروکش نکرده و تا مساعد شدن روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس، اوضاع نگران کننده است».

وی با اشاره به نگرانی درباره موضوع تامین دارو یا نیازمندی‌هایی مثل کیت‌های تشخیصی در استان، افزود: «یکی از معضلات در رابطه با شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان مراجعه دیرهنگام مردم به مراکز درمانی و غربالگری بود».

سید محمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: «با افزوده شدن ۱۴۹۸ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۷۴ هزار و ۷۶۹نفر رسیده است».

وی افزود: «با فوت ۱۴ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۹۰۸ نفر رسید. همچنین ۸۴۰ بیمار حاد تنفسی و۴۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند».

افزایش میزان ابتلا در کودکان با شیوع واریانت دلتا

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، گفت: «به وجود آمدن جهش های جدید به دلیل شکست سیاست‌های کنترلی و پروتکلی در شرایط مختلف است و ظهور این واریانت‌ها حاصل سیاست‌های آزاد در قبال گردش ویروس است».

وی گفت: «قبلا هدف از تزریق واکسن این بود تا از بیماری علامت دار جلوگیری کنیم، اما الان با توجه به این واریانت‌ها، هدف این است که از بیماری‌های شدید آی‌سی‌یو یا مرگ و میر جلوگیری شود. با این وجود افرادی هم هستند که دچار بیماری شدید می‌شوند و در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند یا حتی فوت می‌کنند، که آنها به تفاوت‌های ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ایی مربوط است».

وی ادامه داد: «میزان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بسیار افزایش پیدا کرده است، در مقام مقایسه وقتی واریانت بریتانیایی، ویروس جهش یافته باعث افزایش ابتلا و درگیری بیشتر ریه می‌شود و مثلا در یک خانواده‌ همه با هم مبتلا می‌شوند، ویروس جهش یافته حتی در کودکان هم ابتلا را بالا می‌برد و در کل باعث درگیری شدید ریه می‌شود.»

رئیس مرکز هلال احمر: بیش از ۹۰ درصد واکسن ها را ما وارد کردیم

کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن اعلاک آمادگی این جمعیت برای انجام واکسیناسیون در ۵٠٠ مرکز گفت: «یک و نیم میلیون دوز واکسن و ملزومات بهداشتی به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد».

او دربارۀ واردات واکسن تصریح کرد: «بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های وارداتی را جمعیت هلال احمر وارد کرده است، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن وارد کرده و در ۴ هفته آینده نیز وارداتی در این خصوص خواهیم داشت». وی ادامه داد: «با توجه به درخواست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مناطقی در شهر تهران درخصوص بر پاکردن چادر از جمله در مجتمع تهرانپارس اقداماتی صورت گرفته است».

چهار رقمی شدن بستری های کرونا در خراسان رضوی؛ رسیدن شمار مبتلایان به قلۀ پیک پنجم

مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روز چهارشنبه گفت: «تعداد بستری‌های بیماران کرونا در خراسان رضوی چهار رقمی شده؛ در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان‌ رضوی ۳۰۳ بیمار کرونایی بستری شدند و به ۱۰۰۴ نفر رسیده است». وی افزود: «از مجموع بستری‌ها ۲۴۵ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری و تعداد فوتی‌ها حدود ۱۱ نفر است».

وی با اشاره به اینکه «تعدا بیماران کرونایی در استان به سمت قلۀ پنجمین موج طغیان کرونا پیش می رود»، بیان کرد: «جمعیت مبتلایان به ویروس کرونا در بخش سرپایی نیز روند افزایشی دارد، به‌طوری که اکنون نتیجه آزمایش طبی ۳۵ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی منتخب با علائم مشکوک در بخش سرپایی مثبت است».

وی تصریح کرد: «با وجود تکرار هشدارها نسبت به خطر سویه دلتای ویروس کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی کاهش یافته است». او در خصوص حق انتخاب بین واکسن برکت و واکسن‌های خارجی، خاطرنشان کرد: «تا زمانی که واکسن خارجی وجود داشته باشد برای مردم حق انتخاب بین واکسن خارجی و واکسن برکت وجود دارد، اما اگر واکسن خارجی نداشته باشیم تنها ترزیق واکسن برکت امکان پذیر است.»

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دوُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دوُز رسیده است.

از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسیده است.

همچنین ۳۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ جولای ۲۰۲۱