درباره افراد دخیل در توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد چه می‌دانیم؟

در رخدادی بی‌سابقه در تاریخ پرنشیب جمهوری اسلامی ایران، وزارت دادگستری ایالات متحده از توطئه ماموران اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی برای ربودن یک فعال سیاسی ساکن امریکا که مشخص شده «مسیح علی‌نژاد» است و تلاش برای ربایش سه شهروند ایرانی ساکن کانادا و یک ایرانی ساکن بریتانیا خبر داده است.

وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده که برای چهار مامور جمهوری اسلامی دخیل در این توطئه به طور رسمی کیفرخواست صادر کرده است.

«علیرضا شاهواروقی فراهانی»، «محمود خاضعین»، «کیا صادقی» و «امید نوری» که همه اتباع جمهوری اسلامی هستند، در این کیفرخواست به توطئه برای آدم‌ربایی در خاک ایالات متحده، توطئه برای کلاه‌برداری بانکی، نقض قوانین تحریم ایران و توطئه برای پول‌شویی متهم شده‌اند.

یک زن ایرانی به نام «نیلوفر بهادری‌فر» هم به اتهام همکاری با این توطئه در کالیفرنیا بازداشت شده که اکنون با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد است.

جمهوری اسلامی پیش از این به توطئه قتل مخالفان و تلاش برای ربایش آن‌ها از کشورهای همسایه ایران متهم شده بود. اما این اولین بار است که دولت امریکا چند تبعه ایرانی را به عنوان ماموران حکومت، به توطئه آدم‌ربایی در داخل خاک ایالات متحده متهم می‌کند.

افرادی که وزارت دادگستری امریکا به آدم‌ربایی متهم کرده است، چه کسانی هستند و از آن‌ها چه می‌دانیم؟

علیرضا فراهانی یا حاج علی یا وزارت سلیمی

علیرضا شاهواروقی فراهانی که با نام‌های «وزارت سلیمی» و «حاج علی» هم در بین همکاران خود شناخته می‌شود، مامور۵۰ ساله وزارت اطلاعات ایران معرفی شده است که سایر افراد متهم در این پرونده را به عنوان شبکه آدم‌ربایی خود شکل داده بود. ارزیابی پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌ای) این است که او هم اکنون در ایران به سر می‌برد.

در اطلاعیه وزارت دادگستری امریکا آمده است که از دستگاه مورد استفاده توسط فراهانی، یک عکس از هدف آدم‌ربایی او در امریکا، یعنی مسیح علی‌نژاد همراه با عکس دو فرد دیگر کشف شده بود که یکی از این دو بعدا در ایران اعدام شد.
احتمالا منظور از این فرد، «روح‌الله زم»، موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» است.

فرد دیگر گفته شده اکنون در ایران زندانی است که می‌تواند «شیرین نجفی»، همکار زم در آمدنیوز باشد.
گفته مي‌شود نجفی عامل کشاندن زم به عراق و دستگیری او توسط ماموران اطلاعاتی بوده است.

وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده است در دستگاه فراهانی، به فارسی در زیر این عکس‌ها نوشته شده بود: «به تدریج جمع بزرگ‌تر می‌شود… شما می‌آیید یا ما باید پیش شما بیاییم؟»

بر اساس گزارش وزارت دادگستری امریکا، فراهانی و شبکه‌ای که او سامان داده بود، در موارد مختلفی از سال ۲۰۲۰ تا سال جاری اقدام به نظارت، عکس‌برداری و ضبط ویدیو از شخصی که هدف آدم‌ربایی بوده است و اعضای خانواده او کرده‌اند.

نظارت گسترده‌ای که شبکه فراهانی فراهم کرده بود، شامل بررسی روزانه رفت و آمدها به خانه این فرد، تهیه عکس و فیلم با کیفیت بالا از خانه و مناطق اطراف و نصب دوربین ویدیویی برای نظارت مستقیم بر خانه بوده است.

در عکس‌هایی که اف‌بی‌آی از علیرضا شاهواروقی فراهانی در اعلامیه دستگیری او منتشر کرده است، همراهان وی با «چفیه» هستند و یکی از عکس‌ها در محیطی مذهبی مشابه مدفن شخصیت‌های دینی شیعه است.

محمود خاضعین؛ از عکس با مهران مدیری تا مدیریت شرکت کشتی‌رانی

خاضعین، تبعه ۴۲ ساله ایرانی، یکی از متهمان پرونده است که اف‌بی‌آی تصور می‌کند اکنون در ایران اقامت دارد.

رسانه‌های ایران می‌گویند خاضعین در مجامع ورزشی و هنری ایران چهره‌ای شناخته شده است.

تصاویری از او در کنار «مهران مدیری» کارگردان و بازیگر طنز، «سالار عقیلی» خواننده، «علی پروین» مربی فوتبال و «افشین پیروانی» بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشور در اینترنت قابل دست‌یابی است.

محمود خاضعین عضو هیات مدیره «شرکت کشتی‌رانی سپید ریگ» بوده است.

وزارت دادگستری امریکا او را فردی معرفی کرده که مبادلات و نیازهای مالی طرح ربایش را در ایالات متحده فراهم می‌کرده است.

نیلوفر بهادری‌فر، ایرانی ساکن کالیفرنیا و تبادل ۴۴۵ هزار دلار

نیلوفر بهادری‌فر که روز دهم تیر ۱۴۰۰ (اول جولای) در کالیفرنیا بازداشت شده بود، در این پرونده به طور مستقیم به آدم‌ربایی متهم نشده است. اما بر اساس کیفرخواستی که وزارت دادگستری ایالات متحده منتشر کرده، او متهم است که به افراد مقیم ایرانی و نهادهای جمهوری اسلامی خدمات مالی ارایه و قوانین تحریم ایران را نقض می‌کند و با اقدامات خود، از توطئه آدم‌ربایی حمایت کرده است.

وزارت دادگستری امریکا می‌گوید نیلوفر بهادری‌فر از شش سال پیش، یعنی سال ۱۳۹۴ خورشیدی (۲۰۱۵ میلادی) دسترسی به ساختار مالی ایالات متحده را برای محمود خاضعین فراهم کرده که بر اساس آن، خاضعین توانسته بود از حساب‌های بانکی، خدمات مالی و بانکی امریکا استفاده کند. استفاده از این خدمات برای کارکنان حکومت ایران ممنوع است و نقض تحریم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

بهادری‌فر متهم است که در جابه‌جایی ۴۴۵ هزار دلار به نفع محمود خاضعین نقش داشته است.

بر اساس اطلاعیه وزارت دادگستری امریکا، او در برابر دادگاه اعلام بی‌گناهی کرده و با حکم قاضی پرونده، یک هفته پس از دستگیری، تا زمان برگزاری دادگاه با قید وثیقه آزاد شده است.

به غیر از نیلوفر بهادری‌فر که از سوی دادگستری بازداشت شده بود، باقی متهمان آزاد هستند و پلیس فدرال امریکا درخواست بین‌المللی بازداشت آن‌ها را صادر کرده است.

«کیا صادقی» ۳۵ ساله و «امید نوری» ۴۵ ساله، دیگر اعضای شبکه آدم‌ربایی علیرضا شاهواروقی فراهانی، کارمند وزارت اطلاعات ایران هستند اما اطلاعات چندانی از آن‌ها در دست نیست.

برخی از کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از کیا صادقی همراه با سگ خانگی او منتشر کرده و سبک زندگی وی را در تعارض با شیوه مورد تبلیغ جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۵ جولای ۲۰۲۱