آلمان: مرکز اسلامی هامبورگ از مراکز مهم فعالیت‌های رژیم ایران در اروپا است

رسانه‌های آلمان روز جمعه گزارش دادند که نهادهای امنیتی آن کشور به اسنادی جدید دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مرکز اسلامی هامبورگ، نهاد مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، یکی از مراکز مهم فعالیت‌های این رژیم در اروپا است.

به گزارش نشریه بیلد و به نقل از اداره پاسداری از قانون اساسی، اسناد جدید ارزیابی سازمان امنیت داخلی هامبورگ را تایید می‌کند و سخنگوی این اداره نیز می‌گوید این اسناد نشان می‌دهد محمد هادی مفتح، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، تحت فرمان رژیم ایران است.

با وجود آنکه این مرکز نهادی کاملا مذهبی و مستقل از حکومت ایران معرفی شده است، اما نهادهای امنیتی آلمان آن را در طبقه‌بندی مراکز افراطی قرار داده‌اند. این مرکز سال‌ها است که مورد توجه اداره پاسداری از قانون اساسی بوده و به گفته مسئولان مربوطه، اقدامات اسلامگرایانه آن علیه اصول بنیادین دموکراسی است.

دی ولت نیز در گزارشی مشابه نوشته است که بر اساس گزارش چند صفحه‌ای اداره پاسداری از قانون اساسی ایالت هامبورگ، هدف فعالیت‌های مسجد کبود یا همان مرکز اسلامی، صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان است. این روزنامه از قول اداره امنیت داخلی هامبورگ نوشته است که اسناد جدید وجود ارتباطاتی بین این مرکز و حزب‌الله لبنان را نشان می‌دهد.

محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، پیش‌تر در گفت‌وگو با این روزنامه اذعان کرده بود که شخصا با رهبر جمهوری اسلامی ایران در تماس است اما مرکز تحت مدیریت او چه قبل از انقلاب ۵۷ و چه بعد از آن هیچگونه ارتباطی با دولت ایران نداشته است و ندارد.

در گزارش دی ولت، از مارکو هاس، سخنگوی اداره پاسداری از قانون اساسی ایالت هامبورگ، نقل شده است که یافته‌های جدید امنیت داخلی این فرضیه را تایید می‌کنند که مرکز اسلامی هامبورگ یکی از مهم‌ترین نهادهای رژیم جمهوری اسلامی ایران در داخل اروپا است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۷ جولای ۲۰۲۱