اصابت چند راکت به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل

چند راکت در بامداد روز سه‌شنبه ۲۹ تیر (سرطان) به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل اصابت کرد.

این اتفاق در حالی روی داد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به همراه دیگر سیاستمداران کشور در حال برگزاری نماز عید قربان بود. آقای غنی و دیگر مقام های همراه او پس از اصابت راکت ها، محل برگزاری نماز عید قربان را ترک کردند.

روزنامه هشت صبح به نقل از میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله (وزارت کشور) افغانستان نوشته است که سه راکت در نقاط مختلف شهر کابل اصابت کرده که از این جمله راکت سومی منفجر نشده است.

به گفته او، یک راکت پشت مسجد عیدگاه، راکت دومی پشت مرکز تجارتی گلبهار و راکت سومی در منطقه چمن حضوری اصابت کرده است. این سه محل در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری قرار دارند که پیشتر نیز چندین بار هدف حمله موشکی قرار گرفته بودند.

سخنگوی وزارت امور داخله (وزارت کشور) افغانستان گفت که براساس گزارش‌های ابتدایی در نتیجه‌ اصابت راکت‌ها، فردی کشته یا زخمی نشده است. او همچنین گفت که حملات صبح سه شنبه کار دشمنان افغانستان است.

خبرگزاری فرانسه نیز با نقل این خبر نوشت که خبرنگارش در محل صدای حداقل دو انفجار را شنیده است. به گزارش منابع خبری محلی، این راکت‌ها از درون یک خودرو شلیک شده‌اند.

اشرف غنی پس از اصابت راکت‌ها، این اقدام را محکوم کرد و گفت که طالبان دست از جنگ و آدم‌کشی بر نمی‌دارد. او با بیان این که اکنون زمان رقابت‌های سیاسی نیست، از شهروندان کشورش خواست دست‌به‌دست هم داده تا با وضعیت موجود مقابله کنند.

اصابت راکت ها در حالی رخ داده است که نشست هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان در روزهای گذشته در دوحه بدون هیچگونه دستاوردی به پایان رسید. آنها در پایان مذاکراتشان حتی به آتش‌بس وعده داده شده توسط طالبان به مناسبت عید قربان نیز اشاره نکردند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان روز یکشنبه پیش از آغاز دور دوم این گفتگوها بر تعهد این گروه شبه نظامی برای حل مسایل موجود از راه گفتگو تاکید کرده بود.

شبه نظامیان طالبان با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان که در اواخر ماه اوت پایان می‌یابد، حملات گسترده ای را علیه نیروهای نظامی افغان آغاز کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۰ جولای ۲۰۲۱