اروپا مجوز تزریق واکسن مدرنا به نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله را صادر کرد

سازمان تنظیم کننده مقررات داروییِ اتحادیه اروپا مجوز واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله با محصول دارویی شرکت مدرنا را صادر کرد.

آژانس دارویی اروپا روز جمعه استفاده از واکسن مدرنا برای نوجوانان زیر هجده سال را تایید کرد تا این محصول دارویی، به عنوان دومین واکسن مجوز‌دار برای تزریق به نوجوانان در بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا شناخته شود.

این واکسن برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله درست مانند افراد بالای هجده سال با دو تزریق به عضلات بازو و با فاصله چهار هفته‌ای تحویز شده است.

در بیانیه آژانس دارویی اروپا آمده است: «کمیته بررسی محصولات دارویی برای استفاده انسانی توصیه می‌کند که مجوز تزریق واکسن اسپایک‌واکس (مدرنا) به محدوده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال نیز گسترش پیدا کند.»

این مجوز پس از مشخص شدن نتایج تحقیقی در باره بررسی تاثیر واکسن مدرنا روی نوجوانان که با مشارکت ۳ هزار و ۷۳۲ نوجوان انجام شده، صادر می‌شود.

تحقیق یاد شده نشان می‌دهد که تزریق این واکسن، واکنش آنتی‌بادی قابل مقایسه‌ای در سنین ۱۲ تا ۱۷ سال با آنچه در افراد بزرگسالِ ۱۸ تا ۲۵ سال ایجاد می‌کند، برمی‌انگیزد.

آژانس دارویی اروپا که مقر آن در شهر آمستردام است سپس نتیجه می‌گیرد: «این تحقیق در نهایت کمیته بررسی محصولات دارویی برای استفاده انسانی را مجاب کرد که از واکسن مدرنا می‌توان برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ در بین افراد ۱۲ تا ۱۷ سال استفاده کرد و اطمینان داشت که از حیث تاثیرگذاری کاملا مانند بزرگسالان عمل می‌کند.»

واکسن فایزر/بیون‌تک که همانند مدرنا از فناوری «آران‌ای پیام‌رسان» در ساخت آن استفاده شده پیش‌تر مجوز تزریق به افراد بالای دوازده سال در ایالات متحده آمریکا، کانادا و بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا را دریافت کرده بود.

نوجوانان معمولا نسبت به افراد بزرگسال و سالخورده به شکل خفیف‌تری از بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند اما در کل از عفونت در امان نیستند و در انتقال ویروس در جامعه نیز مشارکت دارند.

به اعتقاد کارشناسان، ایمن‌سازی نوجوانان برای کمک به مهار همه‌گیری ویروس و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کووید۱۹ موثر و ضروری است.

کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که نیمی از بزرگسالان در میان کشورهای عضو یا به عبارتی ۲۰۰ میلیون نفر از شهروندان اروپایی تاکنون بر ضد بیماری کووید۱۹ واکسینه شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۴ جولای ۲۰۲۱