تظاهرات در تبریز برای همبستگی با اعتراضات خوزستان

جمعی از مردم تبریز عصر شنبه دوم مرداد برای اعلام همبستگی با اعتراضات خوزستان که وارد دهمین روز خود شده است، اقدام به تظاهرات کردند.

بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، معترضان تبریزی با شعارهای «آذربایجان اویاقدیر، خوزستانا دایاقدیر» (آذربایجان بیدار است، پشتیبان خوزستان است) و «هیهات من الذله» (هرگز تن به ذلت نمی‌دهیم)، «آذربایجان، الاحواز، اتحاد، اتحاد» دست به تظاهرات زده‌اند.

واژه «الاحواز» را برخی گروه‌های سیاسی ایرانیان عرب یا فعال در زمینه جدایی‌طلبی مناطق جنوب غرب ایران سرمی‌دهند به باور این گروه منطقه «الاحواز» باید بخش اعظمی از جنوب و جنوب غرب ایران را دربر بگیرد.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حمله موتورسواران نیروی انتظامی به میان معترضان خبر می‌دهد. برخی از معترضان در واکنش به حمله نیروهای یگان ویژه شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر داده‌اند.

ظاهرا اعتراضات تبریز در پی انتشار یک فراخوان در ساعت ۶ عصر آغاز شده است.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، از بازداشت ۷ نفر از فعالین سیاسی و مدنی تبریز در آستانه اعتراضات روز شنبه خبر داده است.

این گزارش می‌گوید طی روزهای گذشته وحید ابهری، مجتبی عبدلی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تبریز و بستان آباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

همچنین روز جمعه ۳۱ تیرماه، ۵ شهروند دیگر به نام‌های رحیم ساسانی، یاشار پیری، محسن عباسپور، سعدالله ساسانی و محمد پورعلی، در شهر خواجه در اطراف تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش خودروی این شهروندان تلفن‌های همراهشان توسط ماموران امنیتی ضبط شد. این ۵ شهروندان صبح روز جمعه یکم مرداد ماه آزاد شدند.

پیشتر اعتراضات مشابهی برای همبستگی با معترضان خوزستانی در استان‌های بوشهر، تهران، اصفهان، لرستان و کرمانشاه برگزار شده بود و برخی از معترضان یا کسانی که برای اعتراضات فراخوان داده بودند، بازداشت شده‌اند.

طی ۱۰ روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شده و بر اساس گزارش‌ها، دست کم ۸ نفر از معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. همچنین گزارش‌ها از بازداشت «صدها» نفر خبر می‌دهد.

دولت برای کنترل اعتراضات اینترنت را مسدود کرده و فضای امنیتی سنگینی بر شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، سوسنگرد، شادگان، حمیدیه، شوش و ماهشهر توس حاکم شده است.

هرانا اسامی ۱۰۲ بازداشتی اعتراضات خوزستان را منتشر کرده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، جمعه از مقامات جمهوری اسلامی خواست به‌جای اعمال فشار و زور بیش از حد برای سرکوب معترضان خوزستان، با بحران مزمن کمبود آب در این استان مقابله کنند.

همزمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراضات اخیر در استان خوزستان به بی‌آبی دست‌کم هشت نفر کشته شده‌اند. عفو بین الملل همچنین از مقامات ایرانی خواسته است تا استفاده از سلاح‌ و زور علیه معترضان را متوقف کنند.

این در حالی است که رسانه‌های حکومتی می‌گویند تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی در این اعتراضات کشته شده‌اند. تاکنون آماری از تعداد زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان ارائه نشده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ جولای ۲۰۲۱