بی آبی در خوزستان؛ ۷۵۰۰ نخل تلف شدند؛ تمام نخل‌های شادگان در معرض نابودی

مدیر جهاد کشاورزی شادگان در استان خوزستان، گفت: «در اثر تنش آبی که خوزستان با آن مواجه است، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نخل در شادگان تلف شده‌اند و اگر شرایط تامین آب مناسب نباشد، باید گفت که همه نخل‌های شادگان در معرض نابودی هستند.»

خلیل منیعات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت نخل‌های شادگان در تنش آبی گفت: «نرسیدن آب مناسب به نخلهای شادگان باعث کاهش محصول نخل‌ها و از بین رفتن نخل‌های بارور و جوان در منطقه شده است.»

مدیر جهاد کشاورزی شادگان ادامه داد: «در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر نخل بارور و جوان در شادگان وجود دارد که با توجه به شرایط خشکسالی و تنش آبی در معرض نابودی هستند. اگر آب به آن‌ها نرسد، قطعا همه این نخل‌ها از بین می‌روند.»

وی افزود: «همه نخل‌هایی که امسال به منظور توسعه نخیلات در مساحت حدود ۱۵۰ هکتار در شادگان کشت شد، به دلیل بی‌آبی خشک شده و نابود شدند.»

اظهارات این مقام استانی، تنها بخشی از فاجعه است. بحران بی‌آبی در خوزستان، به یک مشکل حاد تبدیل شده که زندگی را برای مردم این استان غیرقابل تحمل کرده است. مردم خوزستان از ۱۱ روز پیش، به خاطر بی‌آبی و عدم کفایت مسئولان در مدیریت بحران آب، دست به اعتراضات گسترده زدند که با برخورد خشن امنیتی از سوی رژیم روبرو شد و بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی، چندین کشته و ده‌ها زخمی برجای ماند. شمار نامعلومی از معترضین نیز بازداشت شده و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده اند.

اعتراضات خوزستان به دهها شهر دیگر ایران در چندین استان سرایت کرد و بسیاری از شهروندان سایر نقاط ایران، برای ابراز همبستگی با مردم خوزستان، دست به تظاهرات زدند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۶ جولای ۲۰۲۱