دوازدهمین شب اعتراضات سراسری طنین شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در شهرهای ایران

اعتراضات گسترده در ایران که در پی بی‌آبی در چندین شهر خوزستان آغاز شد و پس از چند روز به استان‌های لرستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، و اردبیل کشیده شد، با گسترده‌تر شدن در مناطق دیگری از کشور شامگاه دوشنبه ۴ مرداد برای دوازدهمین شب پیاپی در استان‌های تهران، البرز، و کرمانشاه ادامه یافت. بنا بر گزارش‌های مردمی، در این شب اینترنت با اختلال جدی مواجه بود.

بر أساس ویدئوهای ارسال شده برای صدای آمریکا و انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در مناطقی از تهران، کرج، و فردیس روز دوشنبه تجمع‌هایی را با شعارهای حمایتی از خوزستان و همچنین شعارهایی علیه ارکان جمهوری اسلامی برگزار کردند و این تجمعات پس از تاریکی هوا نیز ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌های مردمی، در زمان تاریکی هوا و ساعات نزدیک به نیمه‌شب، معترضان در برخی مناطق تهران و کرج از پنجره‌های خانه‌ها و یا پشت بام‌ها شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در یک ویدئوی منتشرشده از اعتراضات شهر فردیس در استان البرز، معترضان تأکید می‌کنند که اغتشاشگر نیستند، بلکه معترض هستند.

یک ویدئو از شهرک مهدیه در استان کرمانشاه، تصاویری را نشان می‌دهد که صدای تیراندازی در آن شنیده می‌شود.

همچنین برخی گزارش‌های تصویری مبنی بر شکل‌گیری اعتراضات مرتبط با بی‌آبی در اصفهان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما صدای آمریکا نمی‌تواند درستی آنها را به طور مستقل تأیید کند.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال شدید اینترنت در مناطقی از ایران خبر دادند، به طوری که بنا بر بعضی اظهارات منتشرشده، بارگذاری عکس و فیلم ممکن نیست.

یک کانال تلگرامی نیز به نقل از شهروندانی از تبریز، قلعه حسن‌خان، و فردیس نوشته است که اینترنت در این مناطق با اختلال جدی روبه‌رو بوده است.

کاربرانی نیز از اختلال در اینترنت استان‌های کرمانشاه و کردستان خبر داده‌اند.

در نخستین هفته اعتراضات سراسری نسبت به بی‌آبی در خوزستان نت بلاکس، نهاد بین‌المللی نظارت بر اینترنت، تأیید کرد که از زمان آغاز اعتراضات مردم اختلالاتی در سرویس اینترنت موبایل در مناطق مختلف ایران وجود داشته است.

همچنین در روز دوشنبه، معترضان شعارهایی از جمله «از تهران تا خوزستان، اتحاد اتحاد»، «مرگ بر دیکتاتور»، «خامنه‌ای حیا کن، ممکلتو رها کن»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «توپ تانک فسفشه، آخوند باید گم بشه»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم، سر دادند.

پیش‌تر شاهزاده رضا پهلوی، این اعتراضات را «مخالفت ملتی متحد با جمهوری اسلامی» خوانده بود.

اعتراض‌های سراسری در ایران؛ شاهزاده رضا پهلوی اعتراضات را «مخالفت ملتی متحد با جمهوری اسلامی» خواند
به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «وظیفه ما ایرانیان در ایران و هر نقطه از جهان است که هر روز طنین این همبستگی را رساتر از دیروز فریاد بزنیم.»

اعتراض‌های اخیر در ایران از خوزستان شروع شد. در اعتراضات روزهای گذشته چندین تن از جمله در خوزستان و لرستان کشته و بسیاری نیز در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲۷ جولای ۲۰۲۱