ایران رتبه دوم ابتلا و چهارم مرگ ناشی از کرونا در دنیا؛ نیروهای مسلح و وزارت بهداشت به همدیگر نمره بیست دادند!

در حالی که آمار وزارت بهداشت از شیوع کرونا در ایران با پنهانکاری در اعلام آمار مرگ ثبت‌احوال، افکار عمومی را به انتقاد واداشته، حتا با همین آمارهای جعلی و غیرواقعی نیز ایران امروز در جایگاه دوم بیشترین ابتلا و رتبه چهارم بیشترین مرگ ناشی از شیوع کووید۱۹ قرار گرفته است.

وزارت بهداشت امروز چهارشنبه ۶ امردادماه ۱۴۰۰ از مرگ ۳۰۳ نفر دیگر و شناسایی ۳۸ هزار و ۸۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

بر اساس این آمار اکنون ایران در جایگاه دوم رتبه ابتلای جهان و رتبه چهارم جهانی مرگ ناشی از کرونا قرار گرفته است. این سومین روز پیاپی است که حتا با آمار نامطمئن وزارت بهداشت نیز ایران جزو صدرنشین‌های جدول کشورهای در مخاطره‌ی کرونا قرار گرفته است.

در این بین اندونزی، مکزیک و روسیه با میزان بیشتری از مرگ‌ و میر روزانه مواجه‌اند و ایران پس از اندونزی دومین کشور دنیاست که در شبانه‌روز اخیر بیشترین افراد مبتلا را به خود اختصاص داده است.

این در حالیست که انتشار تصاویری از تست‌های فوری مشهور به رپیت‌تست که عمدتا از کره‌ جنوبی وارد می‌شود، بیانگر این است که اغلب افرادی که تست می‌دهند، به کرونا مبتلا هستند.

در این بین، انتقادهای جدی به پنهانکاری وزارت بهداشت به اعلام واقعی مرگ‌ و میرها وارد می‌شود چنانکه ماه‌هاست آمار ادارات ثبت‌ احوال از میزان مرگ‌ در ایران منتشر نشده است.

با وجود این برخی کارشناسان بر این باورند که آمار رسمی و دولتی را باید دست‌کم دو و نیم برابر افزایش داد تا به میزان مرگ‌ و میر واقعی ناشی از کرونا دست پیدا کرد.

آمارهای ضد‌ و نقیض از فوتی‌های کرونا در پایتخت نیز مسئله‌ساز شده است. یاشار سلطانی روزنامه‌نگار در توئیتر نوشت که ۱۵۰ مرگ‌ کرونایی روزانه در تهران نشان می‌دهد که آمار قربانیان چند برابر آمار اعلامی است.

او انتشار چنین آماری را به «کوچک‌نمایی تعداد قربانیان» تعبیر کرد که «مشکل را حل نمی‌کند و فقط بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد».

در این میان، واکسیناسیون در ایران با وجود وعده‌های سعید نمکی وزیر بهداشت همچنان بسیار کُند و غیراصولی پیش می‌رود.

طبق آخرین آمار، کل دوزهای تزریق شده در ایران به ۱۱ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۳۸ دوز رسیده که ایران را همچنان جزو کشورهایی با تزریق ناچیز واکسن‌ قرار داده است. چنانکه تنها ۲.۸۹درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونای کشور ولی میزان واکسن‌های تزریق شده را بیش از ۹ میلیون دوز اعلام کرد و گفت «دوز اول واکسن تزریق شده ۷ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۱۰ و تزریق شده در نوبت دوم ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۶ و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است»!

در این بین، وزارت بهداشت در برابر توزیع و بهره‌برداری از واکسن‌های داخلی سکوت اختیار کرده و گزارش رسمی و شفافی از چگونگی ورود واکسن «کووبرکت» به چرخه تزریق ارائه نمی‌کند. در کنار این سکوت معنادار که می‌توان به شکست پروژه تولید داخلی واکسن تا اینجای کار نیز تعبیر کرد، گفته می‌شود اهدای ۱۵ میلیون دوز «اسپوتنیک ۵» برای استان سیستان‌ و بلوچستان از طرف وزارت بهداشت با مانع مواجه شده است!

محمدشریف ملک‌زاده معاون سابق محمود احمدی‌نژاد در این رابطه گفته است: «١۵ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک به ما هدیه دادند که در استان سیستان و بلوچستان و مناطق محروم واکسیناسیون با سرعت انجام شود؛ ولی اجازه ندادند واکسن‌ها را وارد کنیم؛ وزارت بهداشت در جواب پاسخ داده که واردات واکسن را فقط دولت و وزارت بهداشت می‌توانند انجام دهند.»

مسئولان بیمارستان‌های کشور وضعیت کنونی را مهیب‌تر و بی‌سابقه‌تر از موج‌های پیشین در طول یکسال و هفت‌ماه گذشته توصیف می‌کنند. خسرو صادق‌نیت رئیس بیمارستان «خمینی» تهران گفته روزانه ۴۰۰ نفر فقط مراجعه‌کننده‌ی سرپایی و ۳۰۰ بستری موقت دارند!

صادق‌نیت تأکید کرده که در کشور چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هرچه هست کروناست.

او گفته حتا آنهایی که با علائم مسمویت غذایی مراجعه می‌کنند و خیال می‌کنند مسموم شده‌اند هم مبتلا به کرونا هستند و «ممکن است دیر اقدام کنند و وقتی درمان را به تعویق بندازند با وضعیت‌های شدیدتری به ما مراجعه می‌کنند.»

رئیس بیمارستان «خمینی» ابتلای دوباره دریافت‌کنندگان واکسن را هم تأیید و اضافه کرده: «از اول هم کسی نمی‌گفت کسانی که واکسن می‌زنند مبتلا نمی‌شوند، تمام بحث واکسن این بود، کسانی که واکسن می‌زنند اگر مبتلا هم شوند به نوع شدید مبتلا نمی‌شوند و نیاز به بستری و بخش ویژه برای آنها کمتر می‌شود، در نتیجه مرگ‌ و میر در آنها کمتر می‌شود.»

این درحالیست که نوع «دلتا» در ایران غالب است. این نوع ویروس کرونا قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالاتری حتا از نوع انگلیسی دارد اما گفته می‌شود میزان مرگ و میر ناشی از آن کمتر است.

دکتر معین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: «ویروس کرونای هندی با ۵ تا ۱۰ ثانیه بدون ماسک بودن در فاصله نزدیک با افراد دیگر هم منتقل می‌شود.»

ایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت با تأکید بر شدت سرایت‌پذیری وسیع این ویروس گفت: «هر نوع تجمع بیش از دو نفر از جمله دورهمی خانوادگی یا اجتماع مذهبی و ملی، باعث افزایش انتقال و افزایش مرگ و میر می‌شود».

با اینهمه باز هم سازمان تبلیغات اسلامی بر برگزاری مراسم‌ ماه محرم تأکید دارد و رئیس این سازمان گفته است: «امسال اجازه تعطیلی هیچ هیاتی را نخواهیم داد و جلوی ممانعت برگزاری آیین‌های دینی به ویژه روضه‌های خانگی نیز خواهیم ایستاد».

این در حالیست که برگزاری مراسم «مسلمیه» در تهران با انتقادهای جدی مواجه شده و به عنوان یکی از دلایل شیوع کنونی ویروس در تهران از آن نام برده می‌شود.

آنگونه که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تشریح کرده، در تعطیلات شش روزه‌ی تهران ۱۷۰ هزار اتومبیل و حدود ۵۰۰هزار نفر به شهرهای شمالی کشور مسافرت کردند.

در نتیجه سفرهای صورت گرفته، استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران با افزایش چشمگیر ابتلا مواجه شده است. تا حدی که تصاویری از تبدیل کردن نمازخانه‌های مساجد برای بستری کردن بیماران در رامسر منتشر شده است.

اما مشخص نیست که این تصاویر تبلیغاتی و در راستای نمایش فعالیت‌های بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه کنترل کروناست یا اینکه واقعا حکایت از شیوع وسیع کرونا در مازندران دارد.

در این بین ویدئویی از جلسه دیدار دیروز نمکی با سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است. نمکی در پاسخ به پرسش خبرنگار از محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که چه نمره‌‌ای به وزیر برای مدیریت کرونا می‌دهد، می‌خواهد فروتنی نشان دهد و تکرار می‌کند: «صفر، صفر!»اما باقری پاسخ داد که به وزیر بهداشت نمرده بیست می‌دهد و نمکی هم به تعریف و تمجید از حماسه‌های نیروهای مسلح پرداخت!

این برخورد نمکی واکنش کاربران را به دنبال داشت که نوشتند، حتا صفر هم برای او زیاد است! کاربران وی را یکی از پاچه‌خوارترین وزرای ۴۲ ساله حکومت جمهوری اسلامی می‌دانند.

آنان درباره ادعای خلق «حماسه» مبارزه با کرونا نیز نوشتند «واقعا حماسه خلق کردید، موافقم. از همه کشورهای دنیا بدتر عمل کردید. نمی‌دانیم بخندیم یا گریه کنیم.»

کاربری دیگری نوشت: «خجالت هم خوب چیزی است. به چی افتخار می‌کنید؟ وقتی عرضه کاری را ندارید، مجبورید انجام دهید؟ جان این مردم را به خاطر بی‌تدبیری گرفتند، حالا نمره ۲۰ هم به خودشان می‌دهند!»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۹ جولای ۲۰۲۱