صادرات ایران به ترکیه بیش از ۲.۵ برابر شد

مرکز آمار ترکیه در گزارش جدیدی که روز جمعه ۸ مرداد منتشر کرد، می‌گوید که این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۲ میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵۳ درصد رشد نشان می‌دهد؛ به عبارتی بیش از ۲.۵ برابر شده است.

بخشی از علت رشد چشمگیر صادرات ایران به ترکیه به موضوع صادرات گاز بر می‌گردد. ترکیه بهار پارسال به خاطر حمله تروریستی به خط لوله‌ گازی در مرز با ایران، هیچ گازی از ایران دریافت نکرده بود.

این گزارش می‌گوید صادرات ترکیه به ایران نیز در نیمه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال با رشدی حدود ۵۰ درصدی به ۱ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار رسیده است.

بدین ترتیب تراز تجاری دو کشور به نفع ترکیه بوده است.

همزمان، گمرک ایران نیز گزارش تجارت خارجی غیرنفتی در چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۰ را منتشر کرد که نشان می‌دهد صادرات ایران به ترکیه با رشدی دو برابری به ۹۲۳ میلیون دلار و وارداتش از ترکیه با رشدی نزدیک ۳۰ درصدی به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است.

نحوه محاسبه صادرات و واردات دو کشور متفاوت است، بدین گونه که ترکیه تنها کالاهایی را شامل واردات می‌داند که مستقیما برای مصرف داخلی وارد شده باشد، نه ترانزیت به کشوری دیگر.

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد کل صادرات غیرنفتی کشور (با احتساب بنزین و گاز) در چهار ماه ابتدایی سال با رشدی ۶۵ درصدی به ۱۴.۳ میلیارد دلار و واردات کشور با رشدی ۳۲ درصدی به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ جولای ۲۰۲۱