علیرغم نقض حکم در دیوان عالی کشور؛ دادگاه انقلاب تهران حکم ۳۰ سال حبس امیرسالار داودی را تائید کرد

علیرغم نقض حکم ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق امیرسالار داودی در دیوان عالی کشور؛ امیر رئیسیان، وکیل مدافع آقای داودی از تایید این حکم توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد. از میزان محکومیت امیرسالار داودی، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۵ سال زندان قابل اجرا است. خردادماه امسال پس از پذیرش درخواست اعاده دادرسی، نقض حکم در دیوان عالی کشور و ارسال پرونده به شعبه هم عرض جهت رسیدگی مجدد، این وکیل دادگستری از زندان رجایی شهر کرج به صورت موقت آزاد شد.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع امیرسالار داوری، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در این خصوص نوشت: “شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اعتقاد به اینکه حکم دیوان عالی کشور اشتباه بوده است، عیناً حکم اولیه (شعبه ۱۵) را تایید کرد”. امیر رئیسیان گفته است که نسبت به حکم صادره درخواست تجدید نظر خواهد کرد.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرسالار داودی، در تاریخ ۲۲ تیرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

پیشتر درخواست اعاده دادرسی پرونده امیرسالار داودی، توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور پذیرفته شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجددا به شعبه هم عرض (شعبه ۲۸) ارسال شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ خردادماه پس از سپری حدود ۲ سال و ۷ ماه زندان به صورت موقت و با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

آقای داودی که سومین سال از دوران محکومیت خود را بدون مرخصی در زندان سپری می کرد، پیشتر به دلایل نامعلومی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

امیرسالار داودی در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شد. مامورین پیش از بازداشت دفتر کار و منزل وی را مورد تفتیش قرار داده‌ و تعدادی از پرونده‌ها و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کردند.

این وکیل دادگستری زندانی در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸، بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران علیه وی صادر شد به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود. این محکومیت مردادماه همان سال عینا تایید شد.
آقای داودی در تاریخ ۱۳ خردادماه ۹۸، پس از گذشت ۱۹۰ روز از زمان بازداشت، از بازداشتگاه حفاظت قوه قضاییه به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

امیرسالار داودی پیشتر از تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۹، به همراه تعدادی از زندانیان سیاسی زندان اوین در اعتراض به جابجایی های متعدد زندانیان سیاسی بخصوص اسماعیل عبدی فعال صنفی معلمان زندانی، دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۳ فروردین ماه ۱۴۰۰، به دنبال درخواست اسماعیل عبدی و اعضای شورای تشکل های کانون وکلای دادگستری به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این وکیل دادگستری تاکنون وکالت بسیاری از پرونده‌های زندانیان و متهمین سیاسی از جمله سهیل عربی و سعید شیرزاد را بر عهده داشته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱ اگوست ۲۰۲۱