انتقاد گسترده به ارسال هواپیمای آبپاش به ترکیه؛ نمک بر زخم جنگل‌های سوخته‌ی ایران!

ارسال هواپیمای آبپاش از سوی جمهوری اسلامی برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های آنتالیا و مرسینِ ترکیه، موجی از خشم و واکنش تند کاربران ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

ارسال یک هواپیما و سه فروند هلی‌کوپتر آبپاش با قابلیت حمل ۳۰ تُن آب از سوی جمهوری اسلامی برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب و غرب ترکیه، موجی از خشم و انتقادهای تند را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

در این میان صداوسیمای جمهوری اسلامی خبرنگارانش را به منطقه اعزام کرده و گزارش‌های متعددی از فعالیت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ترکیه مخابره می‌کند. در یکی از گزارش‌ها نیروی اطفای حریق می‌گوید، ما تا خاموش شدن آتش در منطقه خواهیم ماند!

هواپیما و هلی‌کوپتر آبپاش در حالی از سوی نهادهای مسئول جمهوری اسلامی به ترکیه فرستاده شده که جنگل‌های مریوان بیش از ۱۰ روز است دچار آتش‌سوزی شده‌اند و مردم محلی و فعالان محیط‌ زیست برای مهار آن با دست خالی در منطقه تلاش می‌کنند.

این آتش‌سوزی در چندین مرحله و به فاصله چند روز بیش از ۷۰۰ هکتار از بهترین درختان منطقه را دچار آسیب جدی و جبران‌ناپذیری نموده است.

همزمان یک آتش‌سوزی وسیع نیز در مناطق سیاخ دارنگون و تنگ‌خانی استان فارس رخ داده و باز هم شماری از فعالان محیط‌زیست داوطلبانه برای خاموش کردن آتش با دست خالی مشغول به کارند.

اما برای مهار آتش‌سوزی ترکیه در حاشیه دریای اژه و مدیترانه، روسیه، اوکراین، جمهوری آذربایجان و ایران از دیروز هلی‌کوپترهای آبپاش فرستاده‌اند که تصاویر هلی‌کوپترهای ارسالی از ایران بین فعالان محیط‌ زیست و کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

آنها می‌پرسند، چرا تا امروز این هلی‌کوپتر‌ها برای آتش‌سوزی‌های بزرگ کشور استفاده نشده و بجز ترکیه، در خود ایران و همچنین یونان و ایتالیا و کالیفرنیا هم آتش‌سوزی شده، ولی چرا نهادهای مسئول رژیم ایران به این مناطق اعتنایی نکرده‌اند؟!

بسیاری معتقدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح به عنوان تنها نهادهای دارای مجوز و مالکیت هلی‌کوپتر، همواره در ارسال تجهیزات به جنگل‌ها و اراضی آتش‌گرفته‌ی ایران خودداری می‌کنند.

منتقدان به ارسال هلی‌کوپتر آبپاش به ترکیه با تأکید بر اینکه حفظ محیط‌ زیست هر جای دنیا که باشد اهمیت دارد، به امساک و بی‌اعتنایی نهادهای دارای هلی‌کوپتر در قبال مهار آتش‌سوزی‌های وسیع جنگل‌ها و مراتع زاگرس انتقاد می‌کنند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی هلی‌کوپتر برای ترکیه ارسال می‌کند که همین نهادهای مسلح از ارسال هلی‌کوپتر برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های چندصدهزار ساله‌ی ایران خودداری می‌کنند. حتا یک هلی‌کوپتر برای خاموش کردن آتش‌سوزی «زاگرس» بلند نشده است.

در سایه عدم حمایت نیروهای مسلح و بی‌توجهی سازمان‌های مسئول حفاظت از محیط‌ زیست، دهه‌هاست که مردم مناطق مختلف و فعالان محیط‌ زیست هنگام خاموش کردن آتش جنگل‌ها، به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات جان خود را از دست می‌دهند.

افکار عمومی در توئیتر فارسی معتقد است، مافیای طبیعت‌خواری در دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیت، در ارسال هلی‌کوپتر به جنگل‌ها و مراتعی که عمدا آتش‌ می‌زنند، سودی نمی‌بینند و خودشان را خسته نمی‌کنند و می‌گذارند جنگل‌ها بسوزند.

تصاویر هواپیمایی که جمهوری اسلامی به ترکیه فرستاده در حساب کاربری وزارت دفاع ملی ترکیه نیز منتشر شده است. در این تصاویر هواپیمای ایلیوشین٧۶ ایران که ظرفیت حمل ٣٠ تُن آب را دارد، در پایگاه آکساز در جنوب غربی ترکیه دیده می‌شود.

بر اساس توئیت محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، «هلی‌کوپترهای اطفای حریق وزارت دفاع ایران» صبح دیروز (یکشنبه) به ترکیه ارسال شده است.

او امروز در پاسخ به واکنش‌های بسیاری که ارسال این هلی‌کوپتر از سوی ایران به ترکیه داشت، عوام‌فریبانه نوشته است: «آتش‌سوزی، سیل، خشکسالی، ناامنی و اپیدمی محصور به مرزهای جغرافیایی نیست اگر به یاری یکدیگر نشتابیم دنیا جای امنی برای فرزندانمان نخواهد بود. آتش‌نشانان بی‌مدعای وزارت دفاع کشورمان با حضور در عملیات‌های اطفای حریق داخل و خارج از کشور سفیران دوستی و مسئولیت‌شناسی انسانی هستند.»

این در حالیست که انتقاد ایرانیان به این است که چرا از این تجهیزات در فجایع آتش‌سوزی‌های خود ایران استفاده نمی‌شود؟! چرا مقامات مسئول چنین دلسوزی را که برای محیط زیست ترکیه دارند برای جنگل‌ها و مراتع خود ایران ندارند؟!

امید سجادیان فعال محیط زیست که تجربه حضور در بسیاری از آتش‌سوزی‌های زاگرس را داشته، می‌گوید: «هلی‌کوپتر اعزامی ایران احتمالا همان هلی‌کوپتری است که چند سال پیش رونمایی شد. این هلی‌کوپتر در آتش‌سوزی جنگل‌های شمال کشور هم ۱۰۰ درصد کاربردی است. علاوه بر این در بسیاری از مناطق زاگرس که درختان انبوه و آتش‌سوزی به صورت تاجی است و همچنین تالاب‌ها و هورها کاربرد دارد.»

بهمن ایزدی رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و فعال محیط‌ زیست می‌گوید که سوختن هر درخت و ویرانی جنگل‌ها در هر کشوری که باشد قلبش را به درد می‌آورد ولی «می‌دانید ما دو سال است جنگل‌هایمان در حال سوختن است، مدت‌هاست که می‌بینیم زاگرس می‌سوزد اما هیچ خبری از بالگرد برای مهار نیست.»

او گفته است: «مهرماه سال ۹۷ ما شاهد رونمایی از یک هلی‌کوپتر آبپاش در کشور بودیم. پروازی نمایشی هم داشت و بعد از آنهم در هیچکدام از آتش‌سوزی‌ها و با وجود درخواست‌های مکرر خبری از آبپاش نشد. صرفا هلی‌کوپترهای نفربر می‌آوردند تا افراد را به دل آتش ببرند. ما می‌گوییم دلمان برای همه جنگل‌ها و درخت‌ها می‌سوزد اما چرا مسئولان دلشان برای زاگرس و جنگل‌های شمال و… نمی‌سوزد تا به وقت آتش‌سوزی هلی‌کوپتر آبپاش را به‌موقع برسانند؟»

ایزدی می‌گوید در ماه‌های اخیر بارها به خاطر گستردگی آتش به مدیریت بحران فارس رفته و درخواست هلی‌کوپتر کرده است اما گفته‌اند که باید به فرمانداری درخواست داده شود و همین بوروکراسی اداری که در بسیاری موارد به هیچ جا هم نرسیده، باعث خاکستر شدن بخش بزرگی از جنگل‌های کشور شده است.

او می‌پرسد: «چرا هیچ آماری از هلی‌کوپترهای آبپاش در کشور وجود ندارد و چرا به وقت بحران در ایران مسئولان، مسئولانه عمل نمی‌کنند اما حاضر می‌شوند برای خارج از کشور تجهیزات ارسال کنند. اگر جنگل نباید بسوزد، در ایران هم نباید بسوزد. زاگرس هم نباید بسوزد!»

ایزدی معتقد است با ارسال هلی‌کوپتر و هواپیمای آبپاش به ترکیه: «در حق جنگل‌ها و مراتع سوخته و مهم‌تر از آن شهیدانی که جانشان را در راه خاموش کردن آتش در کشور داده‌اند اجحاف شده و البته نمک بر زخم‌شان پاشیده شده است.»

او می‌گوید: «ما برای آتش‌سوزی مرز قائل نیستیم اما فقط می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ داده شود. ما دو سال است از این درد ضجه می‌زنیم اما صدایمان به هیچ کجا نمی‌رسد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲ اگوست ۲۰۲۱