واکنش‌ها به حمله به نفتکش اسرائیلی؛ بریتانیا و رومانی سفرای ایران را احضار کردند

واکنش‌های بین‌المللی به ماجرای حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت که متعلق به یک میلیاردر اسرائيلی است ادامه دارد.

روز دوشنبه ۲ اوت، وزارت خارجه بریتانیا، در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن را احضار کرد. وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر تاکید کرد این احضار در واکنش به «حمله غیرقانونی به یک کشتی تجاری در سواحل عمان» که در تاریخ ۲۹ ژوئيه صورت گرفته، انجام شده است.

در این حمله پهپادی دو تبعه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند. همچنین در ادامه بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است که محسن بهاروند سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در این دیدار با جیمز کلورلی، معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقای بریتانیا دیدار کرده است. در این ملاقات طرف انگلیسی به بهاروند خاطرنشان کرده که ایران باید فورا اقداماتی که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد متوقف کند.

پیشتر دومینک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم اعلام کرده بود که این حمله «عامدانه، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی» بوده که از سوی ایران انجام شده است.

وزارت خارجه رومانی هم در اقدامی مشابه سفیر ایران در بخارست را احضار کرد. وزارت خارجه رومانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که این کشور قویا حمله به کشتی تجاری مرسر استریت را محکوم می‌کند.

در این دیدار مقام‌های رومانیایی از سفیر ایران خواسته‌اند که تهران بدون تاخیر درباره حمله به این کشتی تجاری که به کشته شدن یک تبعه اهل رومانی انجامیده است توضیح دهد.

وزیر خارجه رومانی هم در توییتر با به اشتراک گذاشتن یک پست، ضمن محکوم کردن حمله به نفتکش مرسر استریت، از ایران خواست سریعا در این رابطه توضیح دهد.

در مقابل تهران که همواره ادعای نقش داشتن در حمله به کشتی نفتکش مرسر استریت را تکذیب کرده روز دوشنبه اعلام کرد هرگونه «ماجراجویی احتمالی» را بی‌درنگ و با جدیت و قوت پاسخ خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با بیان این مطلب تاکید کرد که ایران همواره مدافع تردد امن و بی‌ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی بوده و همواره حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس را مخل ثبات و امنیت منطقه‌ای می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با بیان اینکه اسرائيل پیشتر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی لحظه‌ای برای اینکه از منافع خود و امنیت مردمش محافظت کند، تردید نخواهد کرد.»

در همین راستا، بعد از ظهر دوشنبه، ایران هم کاردار بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. در حالی‌که سفیر بریتانیا در تهران نبود، ایران در این جلسه به کاردار بریتانیایی گفت که اتهامات بی‌اساس وزیر امور خارجه این کشور در خصوص نقش داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت محکوم است.

روز یکشنبه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل ضمن مقصر دانستن ایران برای انجام این حمله، تهران را تهدید کرده بود که اسرائيل به شیوه خودش پاسخ این «اشتباه بزرگ» ایران را خواهد داد.

پیشتر ایالات متحده آمریکا هم ایران را مسئول انجام حمله پهپادی به کشتی تجاری مرسر استریت دانسته بود. حمله‌ای که به کشته شدن دو نفر از خدمه این نفتکش انجامیده بود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲ اگوست ۲۰۲۱