«دلتا» تهران را «محاصره» کرده و «رهبر» تازه دستور «بررسی» تعطیلی را داده است!

رهبر حکومت اسلامی حاکم بر ایران که سال گذشته در یک اقدام جنایتکارانه و ضدبشری ورود واکسن‌های معتبر انگلیسی و آمریکایی کووید۱۹ را به ایران ممنوع کرد، پس از آنکه ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا کشور را صدرنشین شیوع این ویروس در دنیا کرده، دستور «بررسی» پیشنهاد تعطیلی را داده است!

آنگونه که وزارت بهداشت امروز دوشنبه ۱۱ امردادماه اعلام کرد، ۴۱۱ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان بیماری بر اساس آمار رسمی و نه واقعی از ۹۱ هزار نفر فراتر رفته است.

در ۲۴ ساعت اخیر، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید شناسایی و چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

این آمار و ارقام دولتی که به گفته‌ی ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت تازه باید سه برابر افزایش یابد تا به آمار واقعی برسد، ایران را در جایگاه نخست بیشترین شیوع و رتبه سوم بیشترین مرگ‌ و میر ناشی از کرونا قرار داده است.

آنگونه که حریرچی گفته، اکنون هر ۴ دقیقه یک ایرانی قربانی کرونا می‌شود که در ۱۰ روز آینده، اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، به روزی ۸۰۰ نفر یعنی دو برابر آمار امروز افزایش می‌یابد.

در این بین، هیچ خبری از اعمال جدی قرنطینه سراسری نیست که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در یک برنامه تلویزیونی تنها راهکار برون‌رفت از بحران کنونی را اجرای «سفت‌ و سخت» آن دانسته بود.

همچنین امروز رهبر جمهوری اسلامی که با تصمیمات خرابکارانه و بی‌خردانه کشور را به آستانه‌ی نابودی کشانده، در پاسخ به نامه درخواست سعید نمکی وزیر نورچشمی‌ و چاپلوس‌اش دستور «بررسی» تعطیلی‌ها را داده تا «هر اقدامی که لازم است انجام گیرد».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که واردات واکسن‌های معتبر آمریکایی و انگلیسی به ایران را با صدور یک فرمان ممنوع کرد، دستور به بررسی تعطیلی کشوری می‌دهد که با کمبود شدید و نگران‌کننده‌ی تخت‌های بیمارستانی، دارو، اکسیژن و تجهیزات پزشکی روبروست و وضعیت کادر درمان و بهداشت‌اش به دلیل فشار یکسال و هفت‌ ماه کار و فعالیت از مرز فروپاشی نیز گذشته‌ است.

در این میان، قاسم جان‌بابایی معاون درمان، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ورود کشور به «بحران بسیار شدیدی» را اعلام کرده و گفته «بسیاری از استان‌های بزرگ کشور در شرایط ناپایدار قرار دارند.»

او اما تأکید کرد که هنوز نیازی به برپایی بیمارستان‌های صحرایی نیست.

در این بین، از ۲ هزار و ۵۰۰ مامور اورژانس پایتخت، تا کنون یک هزار و ۳۰۰ نفر از آنان به کرونا مبتلا شده‌اند که عمدتا نیز واکسن تزریق کرده بودند.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران شدت ابتلا در تهران را «بسیار بالا» اعلام کرده و گفته: «در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم. ادامه روند نگران‌کننده است چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی‌سابقه مراجعان و مبتلایان است بطوری‌ که کرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.»

او مراجعه‌ بیماران به بیمارستان‌ را روزانه «بیش از هزاران نفر» خواند و گفت که «این آمار فقط مختص مراکز درمانی بجز مطلب‌ها است. بسیاری از هم‌میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش‌بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.»

در آخرین روزهای دولت تدبیروامید، میزان واکسیناسیون به ادعای وزارت بهداشت تازه به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوز یعنی کمتر از هفت میلیون نفر رسیده است. یکباره واردات واکسن‌های کرونا شدت و سرعت پیدا کرده و همزمان خبرهایی درباره توقف واکسن‌های تولید داخلی «برکت» و «پاستور» به گوش می‌رسد.

این واردات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول پیش از آن، دلیل روند کُند واردات را «تحریم‌های آمریکا» عنوان می‌کردند و حتا مدعی می‌شدند که دارو نیز تحریم است! حال آنکه آمریکا و به ویژه سازمان بهداشت جهانی همواره این خبر را تکذیب‌ کرده و اعلام کردند دارو و واکسن و کالاهای پزشکی و بهداشتی هرگز تحت قوانین تحریم نبوده‌اند.

در حال حاضر، پس از یک تأخیر حداقل یکساله در واردات واکسن‌های معتبر، ظاهرا با به گِل نشستن پروژه‌ی تولید واکسن‌های داخلی، نهادهای مسئول اقدام به خریداری و همچنین تلاش برای دریافت هدیه از کشورهای توسعه‌یافته کرده‌اند.

آنگونه که رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه در حساب توییتری خود اعلام کرده، ۱۱ میلیون دوز حاوی ۲ واکسن چینی نیز وارد کشور شده است.

این در حالیست که بیش از ۹۱ هزار نفر در آمارهای دولتی، قربانی تأخیر در اجرای هدفمند و جدی واکسیناسیون در ایران شده‌اند و بسیاری از خانواده‌های ایرانی سوگوارند و با مخاطرات جدی روانی و اقتصادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

در این بین، به گفته‌ی محمود واعظی رئیس دفتر روحانی، رئیس دولت تدبیروامید نیز واکسن کرونا تزریق کرده که نوع آن اعلام نشده است. او گفت: «وقتی واکسیناسیون به پایین ۷۰ سال رسید، رئیس‌جمهور هم واکسن کرونا زد!»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ اگوست ۲۰۲۱