عربستان: حکومت ایران در خاورمیانه جسورانه اقدامات منفی انجام می‌دهد

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت او شاهد یک ایران جسور است که در سرتاسر خاورمیانه منفی عمل می‌کند، خطوط کشتیرانی را تهدید می کند، حوثی‌های یمن را تسلیح می‌کند و در بن‌بست سیاسی لبنان دست دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد و در جریان حضور ویدئویی در مراسمی در یک اندیشکده آمریکایی گفت: «در سرتاسر منطقه، ایران به جسورتر شدن ادامه می‌دهد.»

وزیر خارجه پادشاهی عربستان سعودی افزود: «ایران به لحاظ فعالیت‌های منفی، به شدت در منطقه فعال است. چه از راه مسلح کردن حوثی‌ها باشد یا به خطر انداختن کشتیرانی» در خلیج فارس. او همچنین به گزارش‌های روز سه شنبه در مورد نفتکش «آسفالت پرنسس» اشاره کرد که گفته می‌شود نیروهای مرتبط با ایران آن را تصرف کرده‌اند.

فیصل بن فرحان آل سعود به «مجمع امنیتی اسپن» همچنین گفت ریاض می‌تواند با نسخه‌ای «بلند‌ مدت‌تر و قوی‌تر» از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام و به شرط این که اطمینان دهد ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، کنار بیاید.

او گفت ریاض از یک ایرانی که به ثبات و رفاه منطقه کمک کند، استقبال می‌کند. وزیر خارجه عربستان گفت: «ولی لازمه آن این است که ایران به عنوان یک بازیگر دولتی وارد ارتباط نرمال با دیگر کشورهای منطقه شود، از شبه‌نظامیان حمایت نکند، سلاح به گروه‌های مسلح نفرستد، و از همه مهم‌تر، یک برنامه‌ای هسته‌ای را که ممکن است برای ساخت تسلیحات هسته‌ای از آن استفاد شود، کنار بگذارد.»

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۴ اگوست ۲۰۲۱