حکومت ایران برای ازسرگرفتن مذاکرات در بارۀ برجام ابراز آمادگی کرده است

جمهوری اسلامی بگفتۀ یک منبع اروپائی، برای از سرگرفتن گفتگوهای وین ابراز آمادگی کرده است و این چنین دور هفتم مذاکرات می‌تواند در آغاز ماه سپتامبر در پایتخت اتریش برگزار شود. نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در این گفتگوها، انریکه مورا، پنجشنبه گذشته در مراسم تحلیف ابرهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران، شرکت کرد و در تهران با شماری از مقامات از جمله حسین امیرعبداللهیان، که بگفتۀ او احتمالاً وزیر امور خارجۀ ایران خواهد شد، دیدار و گفتگو نمود.

ایران در دیدار با انریکه مورا، نمایندۀ ویژۀ رئیس دیپلماسی اروپا، که بهنگام سفر او به تهران صورت گرفت خواستار «از سرگرفتن هر چه سریع تر مذاکرات بر پایۀ متن مورد گفتگو در ٣٠ ژوئن گذشته، هنگام آخرین دیدار در وین شده‌اند». منبع اروپائی که این خبر را فاش ساخت، گفت «انریکه مورا به نمایندگی از رئیس دیپلماسی اتحادیۀ اروپا، جوزپ بورل، به تهران سفر کرد و خواستار کسب نظر ایران در بارۀ آیندۀ گفتگوهای وین شد». مقامات ایرانی به انریکه مورا گفته‌اند که «طرف گفتگوی او در این باره حسین امیرعبداللهیان است» که بگفتۀ این منبع اروپائی احتمالا رئیس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. او می‌گوید «گفتگوهای فرستادۀ ویژۀ اروپا به تهران بسیار مفید بوده است، زیرا وی توانسته پیام‌های لازم در بارۀ نگرانی‌های برانگیخته شده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در هفته‌های اخیر را به اطلاع مقامات این کشور برساند» و مقامات «ایرانی نیز ارادۀ خود برای از سرگیری هر چه زودتر گفتگوها در وین به او اعلام کرده‌اند». او گفت ایران اطمینان داده است که «خواستار یک توافق و موفقیت در گفتگوهاست و تنها برای اینکه گفتگو کند، به مذاکرات باز نمی‌گردد».

بگفتۀ این منبع اروپائی، انریکه مورا به محض ترک ایران، ایالات متحدۀ آمریکا را از محتوای گفتگوهای خود در ایران آگاه ساخته است. او گفت مقامات تازۀ ایران باید «نخست دولت را بر پا کنند و وزیر امور خارجۀ را برگزینند و سپس گروه مذاکره کنندۀ خود برای وین را تشکیل دهند»، این چنین «گفتگوها می‌تواند در آغاز ماه سپتامبر از سر گرفته شود».

بگفتۀ او مقامات تازۀ ایران در گفتگو با انریکه مورا «از تغییر نظر در این زمینه سخنی نگفته‌اند و نگرانی‌های آنان همانهائی است که تا کنون از سوی مذاکره کنندگان در وین ابراز شده بود».

این منبع اروپائی می‌گوید «اتحادیۀ اروپا خواستار توقف فعالیت‌های اتمی ایران، اما این نکته در گفتگوهای انریکه مورا مطرح نشده است، زیرا او در تهران تنها به نظراتی اشاره داشته که خواست دیگر طرفین شرکت کننده در مذاکرات نیز هست».

شرکت انریکه مورا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در روز پنجشنبۀ گذشته، بویژه به سبب حمله به نفتکش مرسر استریت،  بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. این منبع اروپائی در واکنش به این انتقادات می‌گوید «اتحادیۀ اروپا این حمله را محکوم کرد و هم اینک نیز بیانیۀ دیگری از سوی چوزپ بورل به نام ٢٧ کشور عضو اتحادیه [میان آنان] به مذاکره گذاشته شده است. او تاکید می‌کند که «اولویت پایان دادن به فعالیت‌های اتمی رژیم ایران است. هر هنگام این موضوع به نتیجه رسید، به مشکلات دیگری که ایران ایجاد می‌کند پرداخته خواهد شد».

ایالات متحد آمریکا از هنگام پایان یافتن دور ششم گفتگوها در ماه ژوئن گذشته همواره تاکید کرده است که برای از سرگیری گفتگوها آمادگی دارد و از ایران نیز خواسته است که هر چه زودتر گفتگوها را از سر گیرد. ابراهیم رئیسی روز پنجشنبۀ گذشته در مراسم تحلیف خود گفت از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۸ اگوست ۲۰۲۱