زیر گرفتن دو زن در ارومیه به خاطر “بدحجابی”

راننده یک خودروی شخصی در ارومیه پس از تذکر حجاب به دو زن عابر و برخورد لفظی با آنها، این دو زن را زیر گرفت و از محل فرار کرد. فرد خاطی چند ساعت بعد دستگیر شد. دادستان ارومیه دستور پیگیری این پرونده را داده است.

عصر روز یک‌شنبه ۱۷ مرداد (هشتم اوت) راننده یک خودروی سواری پژو پارس در خیابان کاشانی شهرستان ارومیه پس از تذکر حجاب به دو زن عابر و بی‌توجهی آنها به این تذکر، این دو زن را زیر گرفت و از محل فرار کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، راننده پژو با این دو زن درگیری لفظی بر سر حجاب‌شان پیدا کرده و بعد آنها را زیر گرفته و ضمن برخورد با چند خودروی دیگر از محل متواری شده است.

حال این دو زن خوب گزارش شده، هرچند یکی از آنها دچار آسیب‌دیدگی‌های زیادی شده است.

ایلنا نوشته راننده متواری در ساعات پایانی یک‌شنبه شب دستگیر شده است.

پایگاه خبری ارومیه به نقل از فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی رفتار راننده پژو را “هنجارشکنی” دانسته است. به گفته سردار خرم‌نیا، “موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان قرار گرفته است”.

دادستان ارومیه نیز وارد ماجرا شده و گفته دستورات لازم برای پیگیری این پرونده به بازپرس ویژه ابلاغ شده و متهم نیز دستگیر شده است. به گفته حسین مجیدی به اتهامات این فرد “با قاطعیت” رسیدگی و مجازات مقرر اعمال خواهد شد.

او همچنین تصریح کرده: «اجازه خودسری و بی‌قانونی به کسی نخواهیم داد وهر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیاندازد به شدت با او برخورد خواهد شد.»

واکنش دبیر ستاد امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان آذربایجان غربی در واکنش به این خبر، رفتار راننده پژو را “نادرست” دانست و گفت “باید در مقابل رفتارهای نادرست ایستادگی کرد”.

به گزارش پایگاه خبری ارومیه، حجت‌الاسلام دلریش تاکید کرده که اینگونه رفتارها ربطی به امر به معروف و نهی از منکر ندارد و گفته است: «اجازه نمی‌دهیم این گونه مسائل امر به معروف و نهی از منکر را زیر سئوال ببرد.»

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی همچنین گفته اجازه سوءاستفاده در این زمینه داده نمی‌شود.

برخورد با زنانی که حجاب رایج حکومتی را رعایت نمی‌کنند همواره در ۴۰ سال اخیر وجود داشته و در برخی موارد حتی منجر به ضرب و جرح این زنان شده است.

شاید معروف‌ترین برخورد با این زنان، ماجرایاسیدپاشی در اصفهان باشد که پس از اظهارات امام جمعه این شهر درباره برخورد قهری با “بدحجابان” صورت گرفت. در جریان این اسیدپاشی‌ها که در پاییز ۱۳۹۳ به وقوع پیوست، حداقل چهار زن مصدوم شدند.

با وجود گذشت هفت سال از این حادثه و علیرغم وجود شواهدی مبنی بر دخالت نیروهای بسیج در این امر، هنوز هیچکس در این پرونده مجازات نشده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۰ اگوست ۲۰۲۱