کانون نویسندگان ایران: قدرت یافتن طالبان به نسل‌کشی و ویرانی فرهنگی منجر می‌شود

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برده و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به تکرار ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» این کشور و نسل‌کشی منجر خواهد شد.

در این بیانیه که روز ۲۱ مرداد منتشر شد با اشاره به تحولات و تلاش‌های فرهنگی دو دهه اخیر در حوزه زنان و نشر افغانستان آمده است که نویسندگان و ناشران این کشور با گذشتن از دیوار سانسور «به مجرای تولید و پخش آزاد کتاب‌های فارسی در منطقه» تبدیل شده بودند، ولی «این دستاوردها در سایه‌ی تبانی قدرت‌های خارجی و فساد داخلی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌ است».

این نهاد صنفی با انتقاد از رویکرد افغانستان که توام با فساد بوده است و همچنین «سکوت و تبانی قدرت‌های جهانی» در برابر وضعیت افغانستان، از نویسندگان و روزنامه‌نگاران خواسته است که صدای خود را در حمایت از مردم افغانستان و خواسته آنها برای «برپایی حکومتی مستقل، مردمی و دموکراتیک» بلندتر کنند.

در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از برخورد نیروهای طالبان با برخی از فعالان فرهنگی افغانستان منتشر شد؛ از جمله روز ۱۳ مرداد، نیروهای طالبان عبدالله عاطفی، شاعر و مورخ افغانستانی، را در منزلش در ولایت ارزگان شکنجه کردند و به قتل رساندند.

پیش از آن، طالبان محمد خاشه، کمدین مشهور افغان، را در شهر قندهار از خانه‌اش ربودند و تیرباران کرده بودند.

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان که روز ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، طالبان حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده و از اردیبهشت تاکنون بخش مهمی از خاک افغانستان از جمله ۱۲ شهر بزرگ این کشور و چندین گذرگاه مرزی مهم در مرزهای افغانستان با پاکستان و ایران را تصرف کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ اگوست ۲۰۲۱