صدور مجوز ارائه خدمات آموزشی برای دانشجویان ایرانی خارج از آمریکا

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (اوفک) دسترسی دانشجویان ایرانی به برخی از خدمات آموزشی را مجاز اعلام کرد. این خدمات آموزشی در اختیار دانشجویانی قرار می‌گیرد که به علت همه‌گیری کرونا قادر به سفر به آمریکا نیستند.

تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت پیشین آمریکا و همچنین محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا مانع از سفر شماری از دانشجویان ایرانی به آمریکا و حضور در دانشگاه‌های آن کشور شده است.

اخیرا شماری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های آمریکا درباره ارائه خدمات آموزشی به صورت آنلاین به دانشجویان ایرانی خواستار توضیح شده بودند.

روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آن کشور است، با صدور مجوزی ارائه برخی خدمات آموزشی به آن دسته از دانشجویان ایرانی که به علت محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا قادر به سفر به آن کشور نیستند را مجاز دانسته است.

به این ترتیب، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آمریکا و همچنین شرکت‌های تحت قرارداد آن‌ها می‌توانند خدمات فنی مربوط به دسترسی آنلاین دانشجویان ایرانی به آموزش از راه دور را صادر کنند.

این مجوز امکان ارسال نرم‌افزار‌های مورد نیاز به این دسته از دانشجویان ساکن ایران را فراهم می‌سازد. دانشجویان و همچنین فارغ‌التحصیلان ایرانی برای دریافت آموزش عالی می‌توانند در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق و بازرگانی از امکانات آموِزش آنلاین بهره ببرند.

این خدمات می‌تواند همچنین شامل دانشجویان رشته‌های فناوری، مهندسی و ریاضیات نیز بشود. دانشجویان یاد شده می‌توانند از خدماتی همچون تماس الکترونیکی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، تماس و ارتباط اینترنتی، تبادل اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و همچنین به اشتراک گذاشتن تصویر و فیلم استفاده کنند.

در پایان اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که صدور این مجوز شامل افراد و نهادهای دولتی ایران و همچنین کسانی نمی‌شود که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۶ اگوست ۲۰۲۱