بیش از ۲۹۰هزار توییت علیه «شورای ملی ایرانیان آمریکا»: نایاک صدای مردم ایران نیست!

هزاران نفر از کاربران توییتر با ترند کردن هشتگ «NIACLobbies4Mullah#» (لابی نایاک برای ملاها) اعلام کردند «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) صدای مردم ایران نیست.

این توفان توییتری با فراخوان تعدادی از فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور، شنبه شب ۲۵ ماه مه (چهار خرداد)، آغاز شد و پس از چند ساعت به بیش از ۲۹۰ هزار توییت رسید.

با گذشت ۴۸ ساعت هنوز کاربران زیادی با این هشتگ نظرات و دیدگاه‎های خود در مورد نایاک را بیان می‎کنند. بررسی هشتگ‌ها نشان می‎دهد که فعالان و طیف‎های مختلف سیاسی که چه بسا در مسائل مختلف اختلاف دارند در موضع‌گیری علیه نایاک همکاری و مشارکت کرده‌اند.

این گروه زیر نام «صلح» سال‎هاست نقش لابیگران فعال را در رابطه با مناسبات جمهوری اسلامی و آمریکا بازی می‎کند. در جریان مذاکرات اتمی تا رسیدن به توافق و امضای برجام نیز ‎تلاش کرد نقشی داشته باشد. نایاک تا پیش از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ زیر سایه دموکرات‎ها تقویت شد. بر اساس شواهد اعضای آن از یکسو با محمدجواد ظریف و تعدادی دیگر دیپلمات‎های جمهوری اسلامی در ارتباط بوده و از سوی دیگر در برخی رسانه‎های فارسی‌زبان خارج از کشور نفوذ داشته‌اند. امکانات و حمایت‎های مختلف از این سازمان سبب شد تا بتواند در رابطه با روابط بین جمهوری اسلامی و به ویژه دموکرات‎های آمریکا بود جریان‎سازی کند.

کارزار NIACLobbies4Mullahs پس از آن به راه افتاد که هوشنگ امیراحمدی که گفته می‎شود پدر معنوی نایاک است به تازگی در یک مصاحبه ادعای قبلی خود را مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف مبتکر نایاک است تکرار کرد. سابقه نشان می‎دهد تریتا پارسی مسئول پیشین نایاک چند سال برای هوشنگ امیراحمدی فعالیت می‌کرده است. همزمان این سازمان با جوّسازی علیه دولت جمهوریخواه آمریکا، زیر نام جلوگیری از جنگ به تبلیغ درباره احتمال به راه افتاده یک جنگ، از سوی آمریکا، پرداخت.

تریتا پارسی اردیبهشت ۱۳۹۷، کمی پس از خروج دولت ترامپ از برجام، پس از ۱۷ سال از ریاست نایاک استعفا داد. او در بیانیه اعلام خداحافظی خود گفت که «نمی تواند از آنچه در نایاک ساخته، بیش از این مفتخر باشد» و افزود که جمال عبدی نایب رئیس سیاسی این شورا جایگزین او خواهد شد.

رئیس مستعفی نایاک گفته بود که این تغییر، به او فرصت بیشتری خواهد داد تا بتواند بر روی «سیاست کلان‌تر آمریکا در خاورمیانه تمرکز کند.»

نقل از کیهان لندن