نخست‌وزیر اسرائیل: توافق بایدن با حکومت ایران دیگر اهمیتی ندارد

نخست وزیر اسرائیل که در پایان این هفته به ایالات متحده می‌رود، روز یکشنبه گفت که به‌منظور متقاعد کردن جو بایدن برای کنار گذاشتن برنامه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تلاش خواهد کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، نفتالی بنت گفت که در جلسه‌ای که روز پنجشنبه با بایدن خواند داشت که نشان می‌دهد «در دو ماه گذشته برای مهار ایران چه در حوزه هسته‌ای و چه در مقابل تجاوز منطقه‌ای این کشور، چه برنامه‌ای تدوین کرده‌ایم.»

بنت در آغاز نشست کابینه روز یکشنبه در اورشلیم گفت: «من به بایدن می‌گویم که زمان آن رسیده است که رژیم ایران را متوقف کنیم و راه نجات و ورود مجدد به یک توافق هسته‌ای را پایان دهیم. برجام دیگر اهمیتی ندارد، حتی بر اساس معیارهای کسانی که زمانی تصور می‌کردند که چنین بوده است.»

بنت قرار است بعد از ظهر سه‌شنبه اسرائیل را ترک کند و پنج‌شنبه در کاخ سفید با بایدن ملاقات کند. این اولین سفر رسمی بنت به خارج از کشور خواهد بود و دیدار با رئیس‌جمهور ایالات متحده، نخستین دیدار با او از زمان روی کار آمدنش در اوایل سال جاری میلادی است.

بنت روز یکشنبه گفت: «با وجود بحران جاری ویروس کرونا در اسرائیل، زمان این سفر بسیار مهم است. زیرا ما در شرایطی حساس در مورد ایران هستیم».

او خاطرنشان کرد که «غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به‌سرعت در حال افزایش است و زمان انباشت مواد مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای به طور قابل توجهی کوتاه شده است.»

بنت مدت‌هاست علناً با برنامه اعلام شده دولت بایدن برای بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای موسوم به برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، مخالفت می‌کند. قدرت‌های غربی -با مشارکت غیرمستقیم آمریکا- ماه‌ها است که مذاکراتی را با ایران در وین انجام دادند. اما مذاکرات پیش از شروع کار ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور در ایران، متوقف شد.

در حالی که بنت تأکید کرده است که موضوع اصلی دیدار وی با بایدن بر ایران متمرکز است، کاخ سفید در بیانیه‌ای برنامه سفر بنت به واشنگتن را در راستای بحث پیرامون «امنیت منطقه‌ای و جهانی، از جمله ایران» و همچنین «تلاش برای پیشبرد صلح، امنیت و …» ، «رفاه برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» و «آینده‌ای مسالمت‌آمیز و امن برای منطقه» اعلام کرده است.

قرار است مدت کوتاهی پس از بازگشت از واشنگتن، نخست‌وزیر اسرائیل میزبان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان باشد و مدت کوتاهی بعد از آن نیز برای دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، به قاهره خواهد رفت.

هفته گذشته، بنت با عباس کامل، رئیس اداره اطلاعات عمومی مصر ملاقات کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۸ اگوست ۲۰۲۱