بایدن: احتمال حمله دیگر به فرودگاه کابل در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار بالاست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که «به احتمال بسیار بالا» در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده حمله دیگری در فرودگاه کابل علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان روی خواهد داد.

سفارت آمریکا در افغانستان نیز با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته به دلیل «تهدیدات امنیتی» از رفتن به سمت فرودگاه کابل خودداری کنند.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای نوشته است، وضعیت موجود همچنان بسیار خطرناک است و تهدید حملات تروریستی به فرودگاه همچنان بالاست.

در حملات مرگبار به فرودگاه کابل ۱۷۰ افغان و ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.
جو بایدن اضافه کرده است، فرماندهان ما به من اطلاع دادند که احتمال بسیار بالا حمله در ۲۴ تا۳۶ ساعت آینده وجود دارد. من به آنها دستور دادم که هر اقدامی را برای اولویت بندی حفاظت از نیروها انجام دهند و اطمینان حاصل شود که آنها از تمام اختیارات، منابع و برنامه‌های لازم برای حفاظت از مردان و زنان ما برخوردارند.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید فرماندهان نظامی به او اطمینان دادند که اقدامات لازم را انجام داده‌اند و می‌توانند این اقدامات را نیز در جریان پایان یافتن ماموریت و تخلیه ایمن پرسنل انجام دهند.

رئیس جمهوری آمریکا به طور مشخص نگفت که چه گروهی پشت حمله احتمالی دیگر به فرودگاه بین المللی کابل قرار دارد.

جو بایدن گفته است که صبح شنبه با تیم مشاوران امنیت ملی و فرماندهان نظامی در عرصه عملیاتی دیدار کرد تا وضعیت افغانستان را از جمله حمله پهپادی که منجر به کشته شدن دو عضو گروه حکومت اسلامی، یا داعش خراسان در افغانستان شد، مورد بررسی قرار دهد.

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد٬ دو عضو عالی‌رتبه گروه داعش خراسان را که در صدد برنامه‌ریزی حمله به نیروهای آمریکایی در کابل بودند را در ولایت ننگرهار هدف قرار داده است.

این حمله کمتر از ۴۸ ساعت پس از حمله مرگبار به فرودگاه بین المللی کابل صورت گرفت که ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی در آن کشته شدند. گروه داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است، من گفتم، گروهی که مسئول حمله به نیروهای ما و غیرنظامیان بی‌گناه در کابل هستند را تحت تعقیب قرار خواهیم داد و این کار را نیز کردیم.

جو بایدن اضافه کرد، این حمله، آخرین حمله نبود. ما هر فردی که در آن حمله فجیع دست داشته را پیدا می‌کنیم و بهای کار خود را خواهند پرداخت .

او تصریح کرد، هر زمان که کسی درصدد آسیب رساندن به ایالات متحده یا حمله به نیروهای ما باشد، ما پاسخ خواهیم داد. هرگز در این تردیدی نخواهد بود.

در همین حال، پنتاگون اعلام کرده است که عملیات تخلیه نیروهای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل آغاز شده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند، تاکنون در حدود ۱۱۴ هزار نفر از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند.

مهلت تعیین شده تعیین شده توسط جو بایدن برای پایان ماموریت نظامی آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان ۳۱ اوت (روز سه شنبه) به پایان می رسد.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفته است که این گروه «به زودی» و پس از خروج نیروهای آمریکایی کنترل کامل فرودگاه کابل را دست خواهد گرفت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ اگوست ۲۰۲۱