شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی ریزش کرد

معاملات بورس اوراق بهادار با ریزش بیش از ۲۷ هزار واحدی مواجه شد. در ۱۱ ماه گذشته هر دو تا سه ماه یک بار، شاخص کل بورس تهران شاهد یک اصلاح قیمت‌ بوده است. روز دوشنبه ۸ شهریور بیشترین میزان کاهش شاخص کل بورس در ۹ ماه گذشته رخ داد.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۹ شهریور بازار سرمایه، شاخص کل بورس تهران با افت ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحدی به یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد کاهش یافت. این سومین روز متوالی بود که شاخص کل بورس کاهش می‌یابد.

در ریزش شاخص کل در روز سه‌شنبه نماد‌های فارس، شستا، پارسان و فولاد بیشترین تأثیر را داشتند.

شاخص کل بورس تهران، نمایانگر روند عمومی قیمت شرکت‌های عضو بورس تهران بر پایه میزان سهام منتشر شده آن‌هاست و بر پایه وزن‌دهی متفاوت شرکت بورس به شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

بدین ترتیب میزان رشد آن نشان‌دهنده بازده سرمایه‌گذاری در بورس و یا بازده متوسط خرید سهام نیست و تنها افزایش وزنی قیمت سهام شرکت‌ها را در جریان معاملات بازار سهام نشان می‌دهد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه ۸ شهریور با افت ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحدی به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسیده بود. این بیشترین میزان کاهش شاخص کل بورس در ۹ ماه گذشته بود.

بورس تهران همچنین معاملات روز یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ را با افت دو هزار و ۳۵۵ واحدی به پایان رسانده بود.

روز سه‌شنبه در فرابورس، بخش مربوط به شرکت‌های متمایل به حضور در بازار سرمایه که هنوز شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را ندارند نیز شاخص با افت ۱۵۱ واحدی به عدد ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید و نماد‌های وسپهر، شگویا و صبا بیشترین تأثیر را در ریزش شاخص داشتند.

تغییرات شاخص درآمد کل، نشانگر بازده کل بورس تهران است ریزش این شاخص در اوایل مردادماه سال جاری حدود ۴,۵ درصد بود. در روزهای پایانی مرداد این ریزش نزدیک به ۱۳ درصد شد.

شاخص بورس در آغاز سال ۱۳۹۷ کمتر از ۱۰۰ هزار واحد بود، در سال ۹۸ به حدود ۵۰۰ هزار واحد رسید و نیمه سال ۱۳۹۹ از مرز ۲ میلیون واحد عبور کرد. روند صعودی بورس تهران تا مرداد سال قبل ادامه داشت اما پس از آن در یک مسیر نزولی قرار گرفت و از دو میلیون واحد به یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد برگشت.

دلیل جهش ابتدایی شاخص کل بورس از نظر بسیاری دخالت دولت در بورس عنوان شد. کاهش ارزش ریال نیز تا حدودی در رشد شاخص بورس تأثیر داشت.

با نوسانات یک سال اخیر در بازار بورس، بسیاری از افرادی که در آن سهام خریده بودند دارایی‌های خود را از دست دادند. در طول ماه‌های گذشته مال‌باختگان بورس بارها دست به تجمعات اعتراضی زدند.

مال‌باختگان بورس و برخی کارشناسان منتقد دولت در ایران معتقدند که دولت پس از تأمین کسری بودجه از محل «رونق گرفتن بورس»، زمینه را برای کاهش قیمت سهام و افت شاخص هموار کرده است. مقام‌های دولتی اما افت شاخص بورس را طبیعی می‌دانند.

روز سه‌شنبه ۹ شهریور نصرالله پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از ارجاع سه شکایت این کمیسیون از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق به قوه قضائیه خبر داد که یکی از آن‌ها به موضوع بورس مربوط می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۲۱