“هفت تا ۱۲ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی در آتش سوخته است”

در سومین روز از وقوع آتش‌سوزی در تالاب انزلی بالاخره یک فروند هواپیمای آب‌پاش به منطقه اعزام شد. مدیرکل مدیریت بحران گیلان می‌گوید تا کنون دست‌کم هفت هکتار از نی‌زارهای تالاب انزلی در آتش سوخته و آسیب دیده‌اند.

به گفته مقام‌های محلی، آتش‌سوزی در تالاب انزلی عصر دوشنبه، هفتم شهریور آغاز شد و به دلیل ویژگی‌های طبیعی منطقه، مهار و خاموش کردن آتش با دشواری‌هایی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران گیلان روز چهارشنبه گفت عصر دیروز نیزارهای منطقه چراغ پشتان در حاشیه تالاب انزلی دوباره شعله‌ور شدند و آتش‌سوزی که تا بامداد امروز ادامه داشت با مه صبحگاهی فروکش کرد.

روز گذشته محمد مهدی نوری آل‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق وزارت دفاع با اعلام خبر اعزام یک بالگرد آب‌پاش به انزلی گفت: «این آتش‌سوزی در نقاطی از تالاب انزلی رخ داده که پوشش آن نیزار بوده و امکان تردد ماشین های آتش‌نشانی برای اطفای حریق زمینی وجود ندارد.»

امیر مرادی نیز می‌گوید ظهر چهارشنبه بالاخره یک فروند هواپیمای ایلوشین آب‌پاش به فرودگاه گیلان رسیده و برای خاموش کردن آتش به نیروهای محلی کمک می‌کند.

این همان هواپیمایی است که چندی پیش برای کمک به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های مهیب در ترکیه به این کشور اعزام شده بود و به همین دلیل رسیدن دیر هنگام آن به استان گیلان با کنایه‌ها و انتقادهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان که قبلا پیش‌بینی کرده بود ۱۰ هکتار از تالاب انزلی در آتش‌سوزی خسارت ببیند می‌گوید: «حدود هفت هکتار از نیزارهای تالاب انزلی سوخته و خوشبختانه اقدامات به موقع و زحمات فراوان دستگاه های دست اندرکار مدیریت بحران مانع از خسارت پیش بینی شده بود.»

آتش‌سوزی‌های عمدی و سابقه‌دار

اکبر سبحانی، دادستان انزلی می‌گوید آتش‌سوزی در تالاب عمدی بوده و نیروی انتظامی دو نفر را در ارتباط با این حادثه بازداشت کرده که برای تکمیل پرونده تحت نظر قرار دارند. دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان گفته است تعداد متهمان به پنج نفر افزایش یافته است. به گفته او یک نفر بازداشت و چهار نفر تحت نظر هستند.

به گزارش ایرنا این مقام قضائی در این باره گفته است: «افراد سودجو که زمین آنها چسبیده به تالاب است این نیزارها را آتش می‌زنند تا تصرفات خود را به سمت تالاب افزایش دهند. این افراد به‌دنبال افزایش تصرفات خود هستند و منشاء حریق‌های عمدی روزها و سال‌های اخیر عوامل انسانی است.»

خبرگزاری دولت منطقه آسیب دیده بر اثر آتش‌سوزی را ۱۲ هکتار اعلام کرده و می‌گوید سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش‌سوزی با هدف زمین‌خواری است.

بنابر این گزارش در سال ۹۸ نیز ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی دچار آتش‌سوزی شدند که مقام‌های محلی آن را عمدی و با انگیزه زمین‌خواری عنوان می‌کنند.

تالاب انزلی با مساحت حدود ۲۰ هزار هکتار در سال ۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی و حفاظت شده ثبت شد اما در حال حاضر با انواع بحران‌ها، از جمله کاهش آب ورودی و آلودگی شدید روبرو است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲ سپتامبر ۲۰۲۱