گروه طالبان مدعی کنترل کامل پنجشیر شد

در حالی که نیروهای مقاومت از ادامه مبارزه و در اختیار داشتن مواضع استراتژیک خبر می‌دهند، طالبان پرچم خود را بالای فرمانداری پنجشیر برافراشت. هم‌زمان تظاهراتی در کابل، هرات و مزارشریف علیه پاکستان و طالبان شکل گرفته است.

شبه‌نظامیان طالبان ادعا می‌کنند که آخرین ولایت افغانستان به طور کامل در اختیار آنهاست اما “جبهه مقاومت ملی” به رهبری احمد مسعود، تاکید کرد‌ه‌ که نبرد در دراب و پنجشیر علیه “دشمن متجاوز” ادامه دارد.

کبیر واثق، جانشین والی پنجشیر گفته که نیروهای جبهه مقاومت خسارات سنگینی به طالبان وارد کرده‌اند و نبرد ادامه دارد. هم‌زمان ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تظاهرات شبانه در کابل و مزار شریف علیه پاکستان و طالبان را نشان می‌دهند. کاربران با هشتگ #قیام_ملی مردم را به ایستادگی فرا می‌خوانند.

در تظاهرات شبانه مردم کابل و مزار شریف، شعار “زنده باد افغانستان” و “مرگ بر طالبان” سر داده شده‌است. رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز از فراخوان احمد مسعود برای مقاومت پشتیبانی کرده و “ایستادگی علیه سلطه پاکستان” را وظیفه ملی و وجدانی شهروندان خوانده است. طالبان در روزهای اخیر، میزبان رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان بوده است.

هم‌زمان، طالبان ویدئویی از برافراشتن پرچم خودشان در فرمانداری پنجشیر منتشر کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه نیز اعلام کرده که مقادیر زیاد سلاح و مهمات موجود در این ولایت به مرکز افغانستان انتقال خواهد یافت. او از مردم خواسته که راهپیمایی نکنند و در توییتی نوشته است: «ما به تازگی از یک بحران بیرون آمده‌ایم. از تمامی زنان و مردان و همچنین تمامی اقشار مردم می‌خواهیم تا در چنین شرایطی راهپیمایی برگزار نکنند.»

علاوه بر شهرهای افغانستان‌، گروهی نیز در واشنگتن در واکنش به فراخوان احمد مسعود گرد هم آمدند.علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی از همه حامیان جبهه مقاومت در کشورهای مختلف درخواست کرده که صدای آزادی شوند و به تروریسم و تجاوز طالبان اعتراض کنند.

مشخص نیست احمد مسعود و امراالله صالح کجا هستند. مسعود که رویدادهای پنجشیر را “حمله خارجی‌ها” نامیده، مردم را به قیام و مقاومت دعوت کرده است. در شبکه‌های اجتماعی، کاربران از خشونت طالبان در قریه‌ها خبر داده‌اند اما به دلیل شرایط موجود، گزارش‌‌های تایید شده‌ و رسمی از وقایع پنجشیر وجود ندارد.

رسانه‌ها از جمله “ایندیا تودی” اعلام کرده‌اند که پهپاد و هلی‌کوپترهایی که به دره پنجشیر حمله کرده‌اند، به ارتش پاکستان تعلق دارند. کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در پنجشیر نیز به حمله پهپادهای پاکستانی به خودروی او نسبت داده شده است. اسلام آباد در این خصوص واکنشی نشان نداده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱