جعفر پناهی: تطهیر طالبان توسط جمهوری اسلامی خیانتی بزرگ علیه یک ملت!

جعفر پناهی کارگردان شناخته‌شده‌ی سینما در اینستاگرامش در انتقاد به حمایت جمهوری اسلامی از طالبان نوشت که «تطهیر طالبان توسط جمهوری اسلامی خیانتی بزرگ علیه یک ملت بود».

جعفر پناهی کارگردان در حساب اینستاگرامش امروز سه‌شنبه ۱۶شهریورماه ۱۴۰۰ از مواضع جمهوری اسلامی در قبال قدرت‌گرفتن نیروهای طالبان در افغانستان انتقاد کرد و مذاکره‌ی با طالبان را به «مجوز جنایت» در افغانستان تعبیر کرد.

او پیام دعوت احمد مسعود از مردم افغانستان برای قیام عمومی علیه طالبان را منتشر کرد و نوشت «احمد مسعود جوان، جوانه و بارقه امیدی است که مسلما تبدیل به پرچمدار مقاومت و آزادی در منطقه خواهد شد».

پناهی همچنین نوشت: «تلاش برای تطهیر طالبان توسط جمهوری اسلامی خیانتی بزرگ بر علیه یک ملت بود. حکومت جمهوری اسلامی چندی پیش رهبران طالبان را در تهران به آغوش کشید و اینگونه مجوز جنایت در افغانستان، آنهم بر علیه هم‌زبانانمان را داد».

این کارگردان سینما یادآور شد: «افغانستان، تاجیکستان و ایران سه کشورند، اما از نظر فرهنگی و زبان یک ملت محسوب می‌شوند. هرچند برای جمهوری اسلامی منافع نظام مهم است نه منافع ملت و فرهنگ ایرانی».

تظاهرات مردم افغانستان علیه طالبان و دخالت‌های پاکستان؛ کابل؛ ۷ سپتامبر ۲۰۲۱
حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی اسلامگرا و فرقه‌ای مانند طالبان که پیشتر توسط سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تروریستی اعلام شده‌ بودند، خشم و اعتراض افکار عمومی ایرانیان را به دنبال داشته است.

تبلیغات رژیم در ایران و محتوایی که در رسانه‌ها و صداوسیمای جمهوری اسلامی از وقایع افغانستان منتشر می‌شود، مبنی بر ادعای تغییر طالبان و استقرار و پیروزی یک حکومت اسلامی در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است. آنهم در حالی که وقتی جمهوری اسلامی ادعای «تغییر طالبان» را می‌کند، فقط به معنی این است که به موجودی شبیه جمهوری اسلامی که خودش سابقه چهار دهه تبهکاری و جنایت دارد شده است!

حال آنکه، شبکه‌های اجتماعی زبان فارسی به عنوان بازتاب‌دهنده بخشی از افکار عمومی جامعه نشان از مخالفت مردم با دست دوستی دادن و مروت رژیم ایران با طالبان دارد. کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی این سیاست را به شدت مورد نقد قرار می‌دهند.

پس از صدور پیام قیام توسط احمد مسعود در روز دوشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۱، اعتراضات گسترده‌ای در کابل و برخی شهرهای افغانستان از جمله هرات و مزار شریف و همزمان امروز در تهران شکل گرفته است. جمعی از شهروندان ایرانی و افغان در حمایت از احمد مسعود و جبهه مقاومت افغانستان در مقابل سفارت «پاکستان» واقع در خیابان «فاطمی» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در خیابان‌های اطراف از جمله خیابان «انقلاب» نیز به حرکت در آمدند. آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعلام می‌کنند که کشورهای دنیا از جمله پاکستان و جمهوری اسلامی در حق مردم افغانستان خیانت کرده‌اند.

در این تظاهرات شعارهای مرگ بر طالبان و زنده‌باد افغانستان سر داده شد.

از سوی دیگر اما تجمع‌های پراکنده‌ای در مشهد و قم با ادعای تصرف پنجشیر توسط نیروهای طالبان شکل گرفته و گروهی پرچم طالبان و داعش را به دست گرفته و حتا اقدام پخش شیرینی نیز کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۸ سپتامبر ۲۰۲۱