طالبان تظاهرات «بدون مجوز» را ممنوع کرد؛ آمریکا خواستار «پاسخگو کردن» طالبان شد

وزارت کشور دولت جدید طالبان اعلام کرد از این پس هرگونه راهپیمایی و اعتراض خیابانی را «غیرقانونی» می‌داند مگر آن‌که افراد از پیش از طالبان «مجوز» گرفته باشند و شعارها و پلاکاردهای آنان نیز «مورد تأیید قرار بگیرد.»

در این اعلامیه که پس از چندین روز اعتراض شهروندان در افغانستان و برخورد خشن طالبان با آنان منتشر می‌شود آمده است: «به همه شهروندان اعلام می‌شود که در حال حاضر سعی نکنند تظاهراتی را تحت هر نامی انجام دهند.»

طی روزهای اخیر بسیاری از شهرهای افغانستان شاهد تظاهرات اعتراضی شهروندان و به ویژه زنان به حکومت طالبان بوده است.

چند منطقه شهر کابل، شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان و همچنین ولایت پروان روز چهارشنبه مجدداً شاهد تظاهرات دختران و زنان بود.

به گزارش رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، طالبان در پروان به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند که به گفته معترضان، در نتیجه، شماری کشته و زخمی شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه از کشورهای هم‌پیمان آمریکا خواست تا شبه نظامیان طالبان را در مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، دادن اجازه عبور امن به شهروندان برای خروج از افغانستان و تشکیل دولتی فراگیر پاسخگو کنند.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به همراه هایکو ماس همتای آلمانی خود به طور مشترک میزبان نشستی مجازی با حضور نمایندگانی از کشورهای استرالیا، بحرین، کانادا، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، نروژ، پاکستان، قطر، کره جنوبی، عربستان، اسپانیا، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات عربی متحده، بریتانیا، ازبکستان، اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل متحد بود.

طبق این بیانیه، آنتونی بلینکن خواستار اتحاد کشورهای حاضر در این نشست برای مقابله با بحران انسانی بالقوه در افغانستان شد و گفت، این کشورها باید طالبان را در زمینه مبارزه با تروریسم، دادن اجازه عبور امن به شهروندان خارجی و افغان برای خروج از افغانستان، و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر که به حقوق اساسی احترام می‌گذارد، پاسخگو کنند.

یک‌روز پس از اعلام ترکیب کابینه موقت حکومت طالبان و از جمله این که تعدادی از این وزیران در فهرست تحت تحریم سازمان ملل یا تحت پیگرد قانونی به اتهام تروریسم از سوی آمریکا قرار دارند، روز چهارشنبه شماری از کشورهای جهان نسبت به تشکیل این حکومت جدید در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم روز چهارشنبه در واکنش به تشکیل کابینه موقت حکومت طالبان در افغانستان گفته است که آنها احترام جامعه جهانی را به دست نیاورده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود گفت، هیچ کس در این دولت، نه رئیس جمهور و نه اعضای شورای امنیت ملی معتقد نیستند که طالبان احترامی کسب کرده‌اند و عضوی قابل احترامی در جامعه جهانی هستند. آنها چنین چیزی را به هیچ عنوان کسب نکردند.

جن ساکی اضافه کرد٬ این یک کابینه موقت است و چهار عضو آن از پیکارجویان زندانی طالبان بودند.

او افزود، ما هنوز آن را تایید نکرده و اعلام نکرده‌ایم که آن را به رسمیت خواهیم شناخت.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه از این که ترکیب کابینه موقت طالبان برآیند تعهدات این گروه برای ایجاد دولتی فراگیر نبود ابراز تاسف کرده و گفته است که این اتحادیه آماده است به کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان ادامه دهد.

اتحادیه اروپا گفته است کمک‌های بلندمدت به افغانستان مستلزم رعایت آزادی‌های اساسی شهروندان توسط حکومت طالبان است.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گفت که واشینگتن در حال ارزیابی کابینه موقت طالبان است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد، به رغم اظهارات مقام‌های طالبان در خصوص فراگیر بودن کابینه آنها، اسامی اعلام شده در فهرست این کابینه منحصراً شامل افرادی است که عضو طالبان هستند یا با این گروه همکاری نزدیک دارند و هیچ زنی در آن عضویت ندارد.

در همین زمینه، یک مقام سازمان ملل نسبت به تحدید حقوق زنان در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان ابراز نگرانی کرده است.

الیسون داویدیان، معاون نماینده سازمان ملل در امور زنان افغانستان گفت، زنان از خروج از خانه بدون همراهی عضو مذکر خانواده منع شده و یا این که با زور مانع حضور آنها سر کارهایشان شده‌اند.

الیسون داویدیان که از کابل با خبرنگاران در نیویورک صحبت می‌کرد، اظهار داشت، این وضعیت ترس و وحشت ایجاد کرده است و چنین ترس و وحشتی در سراسر کشور افغانستان قابل لمس است.

در همین حال، محمد حسن آخوند، «رئیس الوزرا» کابینه موقت طالبان روز چهارشنبه از مقامات دولتی سابق افغانستان که از کشور فرار کرده‌اند خواست تا به افغانستان بازگردند. او گفت که امنیت همه این افراد تضمین می‌شود.

محمد حسن آخوندبه الجزیره گفت: ما برای رسیدن به این لحظه تاریخی متحمل خسارات سنگینی شده‌ایم و دوران خونریزی در افغانستان به پایان رسیده است.

به رغم پیروزی سریع طالبان در مقابل نیروهای دولتی، اما این گروه با شرایط دشواری برای حکومت کردن بر افغانستان مواجه است که با چالش‌های حکومت این گروه پیش از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ متفاوت است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ سپتامبر ۲۰۲۱