وزیر بهداشت: فوتی‌های کرونا در مقایسه با جنگ ایران و عراق بیشتر است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران با مقایسه آمار قربانیان کرونا در ایران گفته است در ۸ سال جنگ ایران و عراق «۲۳۰ هزار تا ۲۴۰ هزار» نفر کشته شدند ولی در ۱۸ ماه شیوع کرونا در ایران «۱۱۳ هزار نفر» کشته شده‌اند و بر این اساس آمار قربانیان کرونا در مقایسه با جنگ «بیشتر بوده است».

او که در جلسه ستاد مقابله با کرونا در قزوین سخن می‌گفت، قربانی شدن روزانه ۶۰۰ نفر را «فاجعه بسیار بزرگ» خوانده است و گفته که در ماه‌های آینده «شدت معضل کرونا» کم شود.

آمار «۱۱۳ هزار نفر» را وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام کرده است و برخی نهاد مانند سازمان نظام پزشکی ایران تعداد قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند که در این صورت تعداد قربانیان کرونا در ۱۸ ماه گذشته بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ هزار نفر است که ۲ برابر هشت سال جنگ ایران و عراق می‌شود.

بهرام عین‌اللهی که پیش از رسیدن به سمت وزارت بهداشت در حمایت از فرمان منع واردات واکسن کرونای بریتانیایی و آمریکایی نامه امضا کرده بود، در سخنان تازه خود راه‌حل بحران کرونا را واکسن دانسته و گفته است: «در حال حاضر هر بیمار کرونایی به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه درمانی دارد در حالیکه با یک واکسن ۹ دلاری می‌توان از شدت بیماری و مرگ و میر بیماران پیشگیری کرد».

او بدون اشاره به جزییات گفته است «شنیده بودیم که می‌گفتند واکسن به ما نمی‌دهند» ولی «واردات واکسن برای کشور از جایی انجام شد که اصلا فکر نمی کردیم».

بر اساس آخرین گزارش کمرگ ایران که روز جمعه ۱۹ شهریور منتشر شده است، در طول ۶ ماه گذشته حدود ۴۷ میلیون دوز واکسن کرونا وارد ایران شده است که ۸۰ درصد واکسن‌های وارداتی سینوفارم چین بوده است.

بیش از ۷۰ درصد واکسن کرونا در ماه‌های مرداد و شهریور امسال وارد شده است و پیش از آن مقام‌های حکومت ایران با اعلام دلایل مختلف مانند تحریم‌ یا مشکلات فنی، از ناتوانی در واردات واکسن سخن می‌گفتند.

مقام‌های حکومت ایران به ویژه ستاد اجرایی فرمان امام در ماه‌های گذشته وعده داده بودند که تا پایان شهریور ماه امسال ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی تولید و توزیع می‌کنند که براساس آخرین آمار این نهاد فقط ۸ میلیون دوز واکسن تولید کرده است که از این تعداد نیز ۴ میلیون دوز به وزارت بهداشت داده است.

در هفته‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس فاش کرده‌اند که علت تاخیر در واردات واکسن این بوده است که واکسن داخلی تولید و توزیع شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱