«حمله هوایی» به خودروهای شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران در مرز عراق و سوریه

یک گروه ناظر بر تحولات سوریه می‌گوید٬ شامگاه سه شنبه ۲۳ شهریور خودروهای شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران به هنگام عبور از مرز عراق و ورود به خاک سوریه در البوکمال با پهپاد مورد حمله قرار گرفتند.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هم ساعاتی پس از این حمله اعلام کرد که این کشور هیچ‌گونه حمله هوایی به البوکمال نداشته است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که تحولات جنگ سوریه را رصد می‌کند، گفته است که صدای انفجارها شامگاه سه شنبه از دیرالزور در شرق سوریه هم شنیده شده است.

این گروه اضافه کرد پهپادهای ناشناس چهار موشک به سمت خودروهای شبه نظامیان مورد حمایت ایران شلیک کردند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه در این حمله هوایی چندین شبه‌نظامی کشته و مجروح شدند.

این در حالی است که پایگاه خبری «صابرین نیوز»، وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، نوشته است که در این حمله دست‌کم دو خودروی متعلق به نیروهای الحشدالشعبی منهدم شده و این حمله تلفات انسانی نداشته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، هم می‌گوید در حملات هوایی به منطقه البوکمال (القائم) در مرز عراق و سوریه «سه دستگاه خودرو و یک دوربین حرارتی» تخریب شد.

ایرنا به نقل از منابع شبه نظامی عراق نوشته است که این حمله با «شلیک چهار موشک از جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکایی»و نیز یک پهپاد انجام شده است.

این در حالی است که وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در واکنش به این حمله در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است: ما عملیاتی در نقطه مرزی البوکمال نداشتیم.

یک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هم به العربیه گفته است که ایالات متحده عملیات هوایی در این منطقه انجام نداده است.

به گزارش نیوزویک، یک رسانه مخالفان حکومت سوریه هم نوشته است، یک پهپاد، چهار موشک شلیک شده به سمت مقر فرماندهی حشد الشعبی در البوکمال را هدایت کرده است.

البوکمال شهری در سوریه است که پاسگاه مرزی در بزرگراه اصلی بغداد-دمشق در آن واقع شده است. این بزرگراه بخشی از اصلی‌ترین مسیر زمینی است که ایران از طریق آن تجهیزات و دیگر نیازهای شبه نظامیان مورد حمایت خود را در سوریه و لبنان تامین می‌کند.

جنگنده‌های آمریکا هفتم اسفندماه مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در البوکمال هدف قرار دادند.

پنتاگون در آن زمان اعلام کرد٬ این حمله در پاسخ به حملات راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق صورت گرفت.

دیده بان حقوق بشرسوریه هم به نقل منابع خود گفته بود در جریان حمله هوایی آمریکا به سه خودرو حامل مهمات از عراق به سوریه در نزدیکی شهر البوکمال ، ۲۲ نفر کشته شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱