نیویورک تایمز: فخری‌زاده با تیربار هوشمند موساد کشته شد

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار “جزئیاتی جدید” در مورد کشته شدن محسن فخری‌زاده، نوشت، این کارشناس هسته‌ای ایران با استفاده از “تیربار خودکار و هوشمند موساد” کشته شده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد، بر اساس گفت‌وگوهایی که با مقام‌های ایرانی، اسرائيلی و آمریکایی انجام داده به جزئیات جدیدی راجع به کشته شدن محسن فخری‌زاده، کارشناس هسته‌ای ایران دست یافته است.

در گزارشی که این روزنامه آمریکایی در این باره در روز شنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) منتشر کرده، آمده است که محسن فخری‌زاده با “تیربار کنترل از راه دور” سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل (موساد) کشته شده است.

طبق این گزارش “این تیربار با هوش مصنوعی فعال می‌شده و از محلی که کیلومترها دورتر از محل حادثه بوده شلیک کرده است”.

محسن فخری‌زاده در آذرماه سال ۱۳۹۹ هنگام رانندگی با خودروی خود در حالی که همسرش کنارش بود در جاده آبسرد در حومه تهران کشته شد.

بعد از کشته شدن او برخی از مقام‌های ایرانی این عملیات را به اسرائيل نسبت دادند و از جمله خبرگزاری فارس نوشت که این اقدام از راه دور انجام شد.

در ژوئن سال جاری نیز یوسی کوهن، رئیس وقت موساد در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ اسرائيل تلویحا از دست داشتن موساد در این واقعه سخن گفت.

نیویورک تایمز می‌نویسد، اسرائيل در سال ۲۰۰۹ نیز عملیات کشتن فخری‌زاده را در دست اقدام داشت که در نهایت آن را متوقف ساخت، اما بعد از مدتی دوباره آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد و برای آن آمریکا را نیز در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در جریان قرار می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، در نهایت موساد تصمیم می‌گیرد که این عملیات را با استفاده از سلاح کنترل از راه دور انجام دهد. برای این کار ابزارهایی به صورت مجزا وارد ایران می‌شود که از جمله شامل تیرباری دوربین‌دار، تعداد زیادی دوربین و ابزارهای ارتباطی و کامپیوتری می‌شد که بر روی یک خودروی نیسان زامیاد سوار شدند.

وانت با برزنت و مصالح ساخت و ساز پوشانده شد و دوربین‌های درون آن زاویه دیدی مناسب را برای رؤیت فراهم کردند.

در نزدیکی پیچ ورودی آبسرد به جاده اصلی نیز خودرویی دیگر در کنار جاده قرار داشت که مجهز به دوربین بود و برای شناسایی فخری‌زاده تصاویری زنده می‌فرستاد.

فخری‌زاده که از او به عنوان “پدر برنامه هسته‌ای ایران” نیز یاد می‌شود در آن روز با همسرش از شمال به خانه‌شان در آبسرد بازمی‌گشت و چند خودروی محافظ نیز همراهی‌شان می‌کردند.

وقتی او به محل حادثه رسیده تیربار دوربین‌دار شروع به شلیک می‌کند و بعد از شلیک ۱۶ گلوله خودروی نیسان حامل تیربار منفجر می‌شود.

در گزارش نیویورک‌ تایمز همچنین آمده که مقام‌های اسرائيلی می‌گویند، مکالمه‌ای از فخری‌زاده در دست داشتند که در آن او از ساخت بمب هسته‌ای حرف می‌زند.

یوسی کوهن در ژوئن سال جاری در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل گفته بود که فخر‌ی‌زاده سال‌ها تحت نظارت موساد قرار داشت.

او گفت، اسرائيل بارها به کارشناسان هسته‌ای ایران در مورد همکاری با برنامه اتمی این کشور هشدار داده بود.

جمهوری اسلامی بارها از سودای نابودی اسرائيل سخن گفته است. اسرائيل نیز که برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای خود می‌داند به‌کرات هشدار داده که به هر قیمتی جلوی دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای را خواهد گرفت.

ایران بعد از کشته شدن محسن فخری‌زاده اعلام کرد، به این واقعه در مکان و زمان مناسب پاسخ خواهد داد. اما ناظران بر اجرای این تهدید به دلیل برتری اطلاعاتی اسرائيل تردید دارند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱