بایدن: آمریکا آماده بازگشت به برجام به شرط اجرای همه تعهدات ایران است

رئيس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدات خود در توافق اتمی عمل کند ایالات متحده آماده بازگشت به آن است. جو بایدن گفت، آمریکا مصمم است از دستیابی ایران به بمب اتمی جلوگیری کند.

رئيس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، این کشور آماده بازگشت به توافق اتمی با ایران (برجام) است، به این شرط که ایران به همه تعهدات خود در این توافق عمل بکند.

جو بایدن روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «ما آماده‌ایم به رعایت کامل تعهداتمان در برجام بازگردیم به این شرط که ایران نیز چنین کند.»

او در عین حال تأکید کرد که آمریکا مصمم است، از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۳۰ شهریور از احتمال آغاز مذاکرات احیای برجام ظرف چند هفته آینده خبر داد.

او گفت، این مذاکرات به‌زودی از سرگرفته خواهد شد و این موضوع به اطلاع گروه ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان رسیده است.

جو بایدن که برای نخستین‌ بار در مقام رئيس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد همچنین گفت، ایالات متحده در حال همکاری با چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای “تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت” به برجام است.

مذاکرات احیای برجام که با روی کار آمدن بایدن در آمریکا از ماه آوریل آغاز شد بعد از شش دور متوقف شد و ایران ادامه آن را به دولت بعدی این کشور موکول کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش به ایران در مورد اتلاف وقت هشدار داد و گفت: «به نقطهای نزدیک می‌شویم که دیگر بازگشت به برجام فایده‌‌ای ندارد.»

آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی تازه ضمن انتقاد از محدودتر شدن دسترسی بازرسانش به مراکز هسته‌ای ایران اعلام کرد، میزان اورانیوم غنی‌شده ایران با غلظت‌های متفاوت، چهار برابر سال‌های گذشته است.

در پی انتشار گزارش آژانس، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ مشترکی نگرانی عمیق خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کردند و از این کشور خواستند، از فرصت به‌دست آمده در پی توافق با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌درستی استفاده کند.

گروسی در آخرین سفر خود به ایران با مقام‌های این کشور بر سر حفظ دوربین‌های نظارتی در مراکز اتمی و تعویض کارت‌های حافظه آ‌ن‌ها به توافق رسیده بود.

آلمان، بریتانیا و فرانسه چند روز پیش در بیانیه‌ای رویکردهای ایران در نقض برجام را گام‌هایی مهم در مسیر تولید سلاح هسته‌ای دانسته و تهران را به توقف فوری تولید اورانیوم فلزی فراخوانده‌اند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در آستانه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل از دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی خواست، هر چه زودتر به مذاکرات احیای برجام بازگردد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱